Článek
Americká auta mají na kontě obrovské množství prvenství s prvky automobilů v různých oblastech. První osobní auto s turbodmychadlem byl Oldsmobile Turbo Jetfire v roce 1962, stejná automobilka přišla s head-up displejem v roce 1988 v modelu Cutlass Supreme a první automatické přepínání potkávacích a dálkových světel se objevilo pod názvem Autronic Eye v roce 1952. Ba dokonce v USA vzniklo třetí, vysoko umístěné brzdové světlo a od roku 1986 bylo na autech povinné.
Jeví se tak stěží pochopitelným, že adaptivní světlomety, které v Evropě zlepšují bezpečnost provozu i pohodlí řidičů už několik let, dostaly posvěcení do silničního provozu v USA až nyní.
Světlomety LED Matrix v akci
Řeč je nejen o dálkových světlech typu LED Matrix se schopností „vystínit“ ostatní auta před sebou a kolem nich stále posílat maximum světla, ale také například o systémech, které umí na vozovku promítat symboly nebo třeba zvýraznit linii bezpečného odstupu od auta před sebou.
Zákon byl schválen už v listopadu loňského roku, ovšem bylo potřeba upravit ještě jedno pravidlo, aby vše mohlo legálně fungovat. To pravidlo nahrazuje starou směrnici z roku 1967, která říkala, že u auta nesmí svítit zároveň kužel potkávacích a dálkových světel.
Světlomety typu LED Matrix přitom využívají právě toho, že rozsvěcují jen určitou část kužele dálkových světel – pouze tu část, která svítí tam, kde není žádné další auto. Zároveň ale musí být aktivní kužel potkávacích světel, aby řidič aspoň trochu viděl i směrem k onomu dalšímu autu.
Kdy se na amerických silnicích začnou první adaptivní světlomety objevovat, zatím není jasné, ale s největší pravděpodobností to nebude dlouho trvat. Koneckonců, tato technologie dávno existuje, je třeba ji „jen“ nasadit do výroby aut pro americký trh, či případně drobně upravit, aby splňovala americká nařízení.