Článek
Není tajemstvím, že se japonská značka Subaru soustředí na americký trh – je to pro ni mnohonásobně větší odbytiště než Evropa, která je navíc sešněrována emisními pokutami. I proto jen za oceánem nabídne sporťák BRZ a také čerstvě představenou novou generaci modelu WRX, sportovní verzi imprezy.
To nejdůležitější zůstává – přeplňovaný plochý čtyřválec před přední nápravou, manuální převodovka a pohon všech kol. Motoru narostl objem z dvou na 2,4 litru, ovšem výkon je vyšší než dřív jen o tři koně – má jich 275. Točivý moment se nezměnil, zůstává na hodnotě 349 Nm, a také je stejně jako dřív dostupný už od dvou tisíc otáček.
Kromě zmíněného šestistupňového manuálu nabízí WRX i převodovku s názvem Subaru Performance Transmission. Je to CVT s osmi virtuálními rychlostními stupni. Pohon všech kol v obou případech nabízí aktivní vektorování točivého momentu pro co nejlepší přenos síly na asfalt. Nebo šotolinu, jak ukazuje video.
Nový motor dost možná zklame ty, kteří se těšili na významně vyšší výkon; spekulovalo se až o třech stovkách koní. Důležitých novinek je ale víc – například, že se poprvé u WRX objevují elektronicky ovládané adaptivní tlumiče.
Jsou standardem u lépe vybavené verze GT, která má ale v základní výbavě taky elektrické sedačky od firmy Recaro nebo převodovku CVT. Balíček jízdních asistentů a hlídačů EyeSight je ve standardní výbavě obou verzí.
Interiér všech verzí zaujme obrovským, na výšku orientovaným displejem infotainmentu. Pro odpůrce velkých displejů to může vypadat děsivě, ovšem po stranách obrazovky i jinde po autě zůstává dost fyzických ovladačů. Zejména teplotu klimatizace není nutné lovit někde v menu, obě zóny mají vlastní tlačítka pro rychlou úpravu.
Vůz stojí na nové platformě Subaru Global, což znamená o 28 % lepší torzní tuhost celku a o 75 % pevnější body uložení odpružení v karoserii. Kromě toho má vůz i nižší těžiště a hliníkové přední blatníky, které šetří dvě kila hmotnosti.
Cena zatím není známá, stejně jako dynamické parametry nového vozu; nakolik bude rychlejší než dosavadní generace, je otázkou. Jisté je jen to, že kdo by ho chtěl v Evropě, musí sáhnout po individuálním dovozu.