Článek
Každoroční stavba konceptu samotnými studenty SOU Škoda Auto v Mladé Boleslavi byla poznamenaná covidem, který také zapříčinil roční pauzu v tradici představování těchto vozů - poslední byla Slavia v roce 2020. Přesto se však studentům povedlo ji dokončit. Přivítejte tedy Škodu Afriq - kamiq s ambicemi pro offroadové rallye.
Základ je, jako obvykle, na voze jasně vidět, zůstala světla sériového kamiqu a tvar jeho karoserie. Kromě toho je ale skoro všechno jinak včetně počtu dveří. Zadní boční byly zavařeny, vůz se tak stal třídveřovým.

Škoda Afriq
Blatníky, podběhy kol a nárazníky prošly změnami pro instalaci větších terénních pneumatik, stejně tak je zásadně upraveno odpružení. A samozřejmě, to nejdůležitější - vůz má pohon všech kol z octavie 4x4.
Odtud pochází také motor s převodovkou - je to 190k zážehový dvoulitr, který spolupracuje se sedmistupňovým DSG. Pro jeho zástavbu bylo nutné upravit uchycení přední nápravy a způsob uložení motoru i převodovky v karoserii.

Stavba Škody Afriq
Největší úpravy samozřejmě potřeboval spodek vozu kvůli zástavbě systému pohonu všech kol. Je tu nová víceprvková zadní náprava a také přivařený kus podlahy z octavie, který umožnil její namontování.
Kardanová hřídel byla samozřejmě o něco zkrácena, ovšem aby se vešla, musela být použita půlená nádrž rovněž z octavie a s tím byl i upraven způsob tankování.
Design zevnějšku stejně jako interiér byly inspirovány Fabií Rally2 Evo. Proto je ve střeše ventilační klapka. Také zadní křídlo pochází z tohoto škodováckého speciálu pro WRC2, stejně jako sedačky, šestibodové pásy, volant a palubní deska. Afriq má i integrovaný hasicí systém a speciálně navrženou ochrannou klec.

Interiér pochází z valné části z Fabie Rally2 Evo. Kelímek však nikoliv - ten přibyl s generátorem vody Watergen.
Měnila se i elektronika, např. přibyl navigační systém připravený na automobilové soutěže, dvě kamery s mikrofony zaznamenávající průběh jízdy - jedna na levém A-sloupku, druhá mezi sedadly.
Největším esem v rukávu afriqu je však systém, který automobilka označuje Watergen. Vyvinula ho stejnojmenná izraelská společnost a jeho funkce je přesně taková, jakou naznačuje název - generuje vodu.

Systém Watergen je umístěn tam, kde má sériový kamiq zadní sedačky.
Tu získává ze vzdušné vlhkosti tak, že ventilátor nejprve nasaje vzduch a prožene ho skrz filtry prachu a nečistot. Takto vyčištěný vzduch prochází speciálním tepelným výměníkem, kde vlhkost v něm kondenzuje. Výsledná voda prochází kaskádovým filtrem pro další čištění a mineralizaci do zásobníku, odkud ji řidič a spolujezdec mohou pít.
V závislosti na okolních podmínkách, zejména tedy teplotě a vlhkosti vzduchu, dokáže systém v afriqu vyprodukovat až 20 litrů pitné vody denně.

Tým stojící za Škodou Afriq
Třebaže by mohlo být zajímavé sledovat tovární škodovky na offroadových automobilových soutěžích, či dokonce na Dakaru, afriq je studentským projektem a tím také zůstane.