Článek
Dnešní auta jsou plná asistentů, hlídačů, airbagů a kdo ví čeho ještě, aby v hodnocení bezpečnosti získala co možná nejlepší skóre. Na jeden drobný detail se ale nezřídka zapomíná – na A-sloupky, které řidiči překáží ve výhledu šikmo dopředu. Nezřídka jsou tak tlusté, že se za ně schová nejen dítě nebo cyklista, ale klidně celé SUV. Americká studentka Alaina Gasslerová přišla s nápadem, jak tenhle problém vyřešit.
A-sloupky, tedy ty mezi čelním sklem a předními dveřmi, nejde z auta odstranit, pokud chcete zachovat čelní sklo, střechu a boční okna. A kvůli vyšším požadavkům na pevnost karoserie, a také kvůli instalaci hlavových airbagů, jsou výrazně tlustší než před třiceti lety.
Projekt Alainy Gasslerové, nazvaný Improving Automobile Safety by Removing Blind Spots je dokáže „vymazat”. Kamerou snímá tu část výhledu, ve které řidiči A-sloupek zaclání, a pomocí projektoru ho promítá přímo na sloupek. Takže řidič „vidí skrz”.
Revoluce v pohonu elektromobilů? Ujedu s ním 2400 kilometrů, tvrdí Brit
Podobný nápad tu není poprvé, zhruba před rokem jsme psali o podobné ideji od Continentalu. Jenže to počítalo s připevněním ohebných displejů na A-sloupky, které by mohly znamenat problém pro hlavový airbag a v případě poruchy by ten sloupek činily ještě tlustším.
Ovšem, není to až tak jednoduché. Podle webu Mashable, který zprávu přinesl, muselo v prototypové instalaci, jejíž funkci vidíme ve videu, být čalounění A-sloupku trochu upraveno. Jednak proto, aby projektor – umístěný zhruba nad hlavou řidiče – dokázal zaostřit na tak krátkou vzdálenost.
Nový Volkswagen Golf osmé generace přijíždí s pěti hybridními verzemi
A jednak také, aby právě pouze řidič viděl promítaný obraz. „Když jsem při testování seděla na místě spolujezdce, z pohybujícího se světla z projektoru mě rozbolela hlava,” říká Gasslerová. Speciální reflexní materiál odráží světlo pouze zpátky do zdroje, a jelikož oči řidiče jsou zdroji velmi blízko, právě jen on vidí obraz.
Za svůj nápad a jeho realizaci získala cenu nadace Samueli, která má za cíl investovat do inovativních nápadů mimo jiné i v technické oblasti. Zda se takový systém dostane do produkčních aut, příp. kdy, je samozřejmě zatím brzy odhadovat, ale bezpečnosti zejména ve městě by to mohlo velmi prospět.