Článek
Automobilový gigant Stellantis přiblížil své cíle na několik budoucích let. Uvedl, že chce zároveň se zrychlování elektrifikace zvýšit své čisté výnosy na zhruba dvojnásobek, tedy 300 miliard eur (7,64 bilionu korun) ročně. Má toho dosáhnout snižováním nákladů a vytvářením nových tržeb pomocí nových služeb.
Brusel chce místo spalovacích motorů elektromobily. Lpění jen na jednom řešení je nesmysl, tvrdí čeští vědci
Strategický plán se jmenuje Dare Forward 2030 a jeho součástí je, aby bylo v Evropě 100 % a v Americe 50 % prodaných aut čistě elektrických právě v tom roce. Ročně chce do té doby prodávat celkem 5 milionů elektromobilů.
Součástí této snahy je představení prvního elektromobilu značky Jeep, kterým má být malý crossover. Údajně má být vyráběný v polských Tychách, ale toto zatím automobilka nepotvrdila. Odhalila však koncept malého auta oděného do žlutého laku. Za povšimnutí stojí modré písmeno „e“ na přídi a také tradiční maska se sedmi poli, ovšem zaslepenými.
Malý crossover se má začít prodávat už v příštím roce. Druhý poodhalený elektromobil o rok později.
Tím je elektrický pick-up Ram 1500. U něj se nemůžeme podívat na auto jako celek, Stellantis ukázal pouze dvě skici, z nichž toho není moc vidět co do výsledného designu.
Stellantis také uvádí, že do roku 2030 chce snížit své emise CO2 o 50 % a do roku 2038 se chce stát kompletně uhlíkově neutrálním. Také chce do roku 2030 zvýšit počet prodaných aut online na třetinu díky novému digitálnímu tržišti, které nabídne přístup k celému portfoliu koncernu.
„Naše pouť je poháněna zaměřením na inovace a výjimečnost v inženýrství, které dostanou nejmodernější technologie do všech našich vozidel – od těch nejdostupnějších po nejvýkonnější a nejluxusnější,“ nechal se slyšet Carlos Tavares, šéf koncernu.
Po stránce technologií firma zmínila také vodíková pohonná ústrojí, která se mají v roce 2024 dostat ze středně velkých dodávek do těch největších a o rok později také do USA. Tam se chystá expanze vodíku i do velkých nákladních vozidel.
A konečně, nastínila také budoucnost autonomní jízdy. V roce 2024 chce nabídnout autonomní jízdu úrovně 3, tedy takovou, kdy řidič může pustit volant a také spustit oči ze silnice. Té má dosáhnout ve spolupráci s BMW. Další úrovně připraví později ve spolupráci s firmou Waymo, patřící pod Alphabet, mateřskou firmu internetového giganta Google, která se autonomní jízdou už několik let zabývá.