Článek
Trh s ojetými auty je obrovský, protože značná část lidí si nemůže dovolit koupit nové auto, a je jen otázkou času, než na něm začnou tvořit významnou část nabídky elektromobily. Pro řadu lidí to bude jediná cesta, jak se dostat k elektrickému autu.
Tahle Tesla najela téměř tři čtvrtě milionu kilometrů. Zdaleka není na odpis
Podobně jako dnes u ojetého auta zkoumáme jeho technický stav, když se rozhodujeme, zda ho koupit, totéž budeme dělat u elektromobilů. Místo složitého motoru a převodovky ale bude třeba se zaměřit na jinou, neméně důležitou věc - kondici baterie.
Stejně jako kilometrový proběh není dostatečným ani přesným ukazatelem technického stavu konkrétního auta dnes, nebude ani u elektromobilů. Baterie může po sto tisících najetých kilometrech být zralá na výměnu, pokud se k ní majitel auta nechoval slušně a nabíjel ji výhradně rychlonabíječkami. Ale také může po 300 tisících kilometrech být v pořádku, pokud se nabíjela pouze pomalu přes noc doma na dvorku.
Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou
Dnes na trhu existují firmy, které nabízejí prověření historie vozu např. z databází pojišťoven, kde zjistí, zda auto mělo nějakou nehodu, která se opravovala z pojištění. Americká firma Recurrent chce vytvořit stejný systém - ovšem výhradně pro kondici baterií elektromobilů.
Databáze Recurrentu má fungovat na principu sbírání dat od řidičů elektrických aut, která bude analyzovat prediktivní algoritmus. Firma už nyní uvádí, že má více než milion záznamů od 2500 řidičů, takže už nyní dokáže do jisté míry odhadnout, jak se bude kondice baterie vyvíjet.
Stočili jsme tachometr ojetého auta. Zabralo to jen pár minut
Auta, kterých se data zatím týkají, jsou tesly Model S, 3 a X, Nissan Leaf druhé generace, BMW i3, i8 a řady 3 a 5 s plug-in hybridním ústrojím, Ford Fusion Energi od roku 2019, chevrolety, Bolt, Volt a Spark EV, Volkswagen e-Golf, Jaguar I-Pace, Chrysler Pacifica Hybrid a audi e-tron a A3 e-tron.
Řidiči těchto aut, kteří se chtějí systému účastnit, si musí do mobilu stáhnout příslušnou aplikaci a jejich auto musí mít funkční online služby. Jednotlivci, kteří budou chtít znát predikci životnosti baterie nějakého elektromobilu, za služby Recurrentu neplatí, ovšem prodejny nových či ojetých aut platit budou muset.
Baterie u elektromobilu bývá tím nejdražším dílem vůbec, i když ceny akumulátorů neustále klesají. Podle výzkumu provedeného agenturou Bloomberg NEF klesla průměrná cena bateriových sad pro automobily upravená o inflaci z přibližně 25 tisíc korun za 1 kWh v roce 2010 na pouhých 3300 korun v minulém roce. Baterie na Tesle Model 3 v 75kWh verzi tak dnes stojí přibližně 250 tisíc korun namísto téměř dvou milionů korun před deseti lety.