Článek
Česká auta patří k nejstarším v Evropě. Tuzemský vozový park loni zestárl o 0,35 roku na průměrných 15,27 roku, což je o čtyři roky více, než činí průměr v EU. Staří aut se navíc neustále zvyšuje, za posledních deset let se zvýšilo o dva a půl roku. Výrazný podíl na tom má skladba dovážených ojetin. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů (SDA).
Česko má podle statistik v Evropě pátý nejstarší vozový park. Průměrně novější auta jezdí například i na sousedním Slovensku či v Polsku, Česko předhání i Maďarsko. Nejstarší auta mají naopak v Litvě.
Tvrdší daň za koupi starších aut? Svaz chce rozšířit ekopoplatek
Ke stárnutí tuzemského vozového parku přispívají mimo jiné i dovážené ojetiny. Z loni importovaných ojetých aut bylo 23,5 % vozů starších více než 15 let. Aut starších deseti let bylo více než 54 procent, ovšem desetileté auto, jakkoliv považované za staré, průměrné stáří vozového parku pořád snižuje.
Loňský rok byl ovšem co do prodeje aut specifický, a to jak u nových, tak i u ojetých aut. Oba trhy zažily nebývalý pokles kvůli pandemii koronaviru, která jednak znamená uzavření prodejen, a jednak, což může být důležitější, ekonomickou nejistotu řady lidí, kteří velkou investici v podobě nákupu nového auta raději odloží.
Startup chce pomoci zájemcům o ojetý elektromobil, má předpovídat kondici baterie
Stárnutí aut v tuzemsku zpomalují firemní flotily. Podle průzkumu leasingové společnosti Arval české společnosti své vozy provozují v průměru šest let, než je dají do prodeje nebo vrátí zpět leasingové společnosti. U lehkých užitkových vozidel je to 7,3 roku, přičemž evropský průměr činí šest let.
„České firmy jsou konzervativní a své vozy nerady mění. I přes menší obnovu svých flotil v porovnání se zahraničím se ale tuzemské fleety výraznou měrou podílejí na omlazování českého vozového parku, neboť tvoří 74 procent všech registrací nových vozidel. Tyto vozy jsou o více než dvě třetiny mladší, než je celorepublikový průměr,” popsal současný trend Jiří Solucev z Arvalu.