Hlavní obsah

SSC Tuatara na druhý pokus nedosáhla rekordu. Má to však háček

Novinky, Marek Bednář

Opakovaný pokus o rekord v nejvyšší rychlosti sériově vyráběných silničních aut nedopadl pro SSC Tuatara dobře. S největší pravděpodobností za to ale nemůžou nedostatky ve výkonnosti vozu samotného, nýbrž přehnaná pečlivost automobilky.

Foto: SSC North America

SSC Tuatara

Článek

Americká automobilka SSC (Shelby Super Cars) chce se svým modelem Tuatara dosáhnout rychlostního rekordu produkčních silničních automobilů, ovšem první pokus, který se konal na podzim letošního roku, vzbudil značné pochybnosti. Firma tedy uvedla, že pojede znova, aby utnula veškeré spekulace.

Youtubeři, kteří první pokus rozporovali, byli na ten druhý pozvaní. Kvůli koronavirové pandemii se ale mohl zúčastnit pouze Robert Mitchell, jehož hlavní prací je firma Apex Nürburg. Ta půjčuje zájemcům auta pro jízdy po Severní smyčce Nürburgringu a také lidi ve svých autech tomto po okruhu vozí.

Pokus o rekord proběhl v neděli 13. prosince, ovšem Mitchell mohl zveřejnit informace až o několik dní později, učinil tak pochopitelně videem. Automobilka sama o pokusu zatím nevydala žádnou tiskovou zprávu ani jiné informace.

Kompletní video Roberta Mitchella, kde přibližuje svou účast na druhém pokusu Tuatary o rekord.

To znamená, že prozatím máme zprávy výhradně od Mitchella. A ten říká, že Tuatara zvládla „pouze” 251,2 mph, tedy  404,27 km/h. To je zoufale daleko od původně uváděného rekordu 508,73 km/h.

Jenže to má několik zádrhelů, a to tak velkých, že tato rychlost nemůže být považována za maximum, co Tuatara zvládne. Tím hlavním je, že motor v té době podle Mitchella běžel na šest válců, protože ve dvou selhalo zapalování.

Foto: SSC North America

SSC Tuatara

Proč se tak stalo? Majitel tohoto auta trval na tom, že při rekordu bude řídit on. Třebaže závodí, s Tuatarou zatím moc nejezdil, takže mechanici snížili výkon auta, aby si ho pořádně osahal. Se sníženým výkonem majitel jezdil a postupně zvyšoval rychlost, které dosahoval.

Jenže čím víc jezdil, tím víc bylo pohonné ústrojí auta zahřáté – až přehřáté. Teploty nasávaného vzduchu, výfukových plynů i oleje byly před jízdou, která se nakonec ukázala být poslední, výrazně vyšší, než by bylo vhodné pro pokus o rychlostní rekord. V takové chvíli řídící jednotka motoru sama zpožďovala zapalování, aby nedocházelo k detonačnímu hoření.

Foto: SSC North America

SSC Tuatara

Při poslední jízdě motoru selhaly dvě zapalovací svíčky, údajně pravděpodobně při přeřazení z 5. na 6. rychlostní stupeň. Tehdy řidič usoudil, že auto nezrychluje dost agresivně, že je něco v nepořádku, a před půlkou dráhy v rychlosti 404,27 km/h povolil plyn.

To znamená, že Tuatara zvládne více než 400 km/h se sníženým výkonem, přehřátým motorem a pouze šesti funkčními válci z osmi. Automobilka tedy samozřejmě připravuje třetí pokus, který, doufejme, dopadne lépe.

Anketa

Překoná podle vás Tuatara rychlostní rekord?
Ano, hádám přes 500 km/h
74,7 %
Ano, ale nepřekoná 490 km/h Bugatti Chiron
12 %
Nevím/Nedokážu posoudit
6,4 %
Ne
6,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1070 čtenářů.
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám