Článek
„Ve Spojených státech je na údržbu silnic každou zimu použito přibližně 27 milionů tun soli. Chloridy se ale v přírodě nerozkládají a dlouhodobě jsou enviromentálním rizikem,“ stojí v novém výzkum washingtonské univerzity o materiálech ve stavebnictví. V České republice silničáři každoročně hlásí kolem 300 tisíc tun posypové směsi se solí na zimu.
Jak řídit ve větru, aby vás neodfoukl jako kus papíru
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_J/8CS1ho.jpeg?fl=cro,0,0,799,449%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Zmíněná univerzita na to má odpověď a pro hrozny zároveň našla další dobré využití kromě výroby vína. Ve spojení s dalšími odpady ze zemědělství údajně vytvoří účinnou směs, která zprůjezdní zamrzlou vozovku.
Nejenže led rychleji roztaje, ale směs také podle Xianming Shia, univerzitního profesora ekologického inženýrství, méně škodí vozovce a pro přírodu není závadná.
Řada aut nemusí mít od ledna dálniční známku
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_J/neajm8.jpeg?fl=cro,0,110,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Už u současných posypových směsí se experimentálně používají některé přírodní materiály, do kterých byste to neřekli. Jenže podle Traffic Technology Today například řepná šťáva sice zmírní žíravý dopad a zvýší rozmrazivost, ale vyčerpává kyslík, když se váže na vodu. Výzkum nové směsi má dále pokračovat a kdo ví, co jednou budeme sypat na vozovku.