Článek
Automobilka Škoda nemá kabriolet ve své nabídce už mnoho let. A třebaže se nyní díváme na otevřenou scalu, jen tak se to nezmění. Škoda Slavia, jak se vůz jmenuje, je totiž projektem studentů SOU strojírenského Škody Auto v Mladé Boleslavi. Jako každý rok už posedmé za sebou připravili vlastní návrh na vůz, a to i přes letošní trable s koronavirem.
Po loňském mountiaqu, pick-upu na základě SUV Kodiaq, u kterého člověk až zalitoval, že se nebude vyrábět, se tak studenti vrací k autu s otevřenou karoserií. Takový byl naposledy sunroq, tedy karoq bez střechy.
Škoda Mountiaq je lepší než její civilní předobraz
Jméno však není inspirované pražským fotbalovým klubem; nečekejte tu kombinaci červené a bílé barvy. Škoda Slavia si vzala své jméno od bicyklů Slavia, které Václav Laurin a Václav Klement začali v Mladé Boleslavi vyrábět v roce 1896 a položili tak základy dnešní automobilce Škoda.
Slavia není tak úplně kabriolet. Automobilka ji označuje slovem „spider” a tomu odpovídá i zakrytování zádě. Nečekejte tedy prodloužení dveří a zadní sedačky, Slavia je jen dvoumístná.
Auto je inspirováno modelem 1100 OHC z roku 1957, který tehdy vznikal pro dálkové automobilové závody. Právě odtud pochází mimo jiné idea vyboulení za hlavami řidiče a spolujezdce. Závoďák 1100 OHC vážil 550 kg a měl 1,1l čtyřválec o výkonu 92 koní.
Nová slavia je víc než dvakrát těžší, má 1210 kg. Pod její kapotou pracuje 1,5l benzínový čtyřválec o 150 koních, který lze objednat i do civilní scaly.
Karoserie scaly musela být samozřejmě upravena i mimo to, co vidíme, tedy zavařené zadní dveře a speciálně vyrobený kryt zádě. Podlaha dostala výztuhy, a aby mohla být namontována dvacetipalcová kola z Kodiaqu RS, náboje kol pochází z Octavie RS.
Speciální perleťový bílý lak se jmenuje Crystal Blue, a třebaže to tak nevypadá, modrá barva v něm opravdu je - v jednom z odstínů perleti. Za povšimnutí stojí také podsvícení vozu, tak typické pro tuningovou scénu let nedávno minulých.
Do zavazadlového prostoru se vejdou dva skládací elektrické skútry značky Škoda. Interiér dostal speciální sedadla Sparco se čtyřbodovými bezpečnostními pásy a bílým prošíváním. Bílé švy jsou vidět na mnoha místech v kabině, a dokonce tu je i bílý lev, ovšem jen s jedním ocasem.
Škoda Slavia je svým způsobem i připomenutím 125. výročí, které automobilka oslaví později v letošním roce. Zčásti i proto dostala jméno po prvním produktu pánů Laurina a Klementa. Na dveřích má plaketu s textem „Drive 125 Years”, která jubileum připomíná.
Na cenu či datum uvedení do prodeje ovšem nečekejte. Škoda Slavia nepůjde do sériové výroby, je to „jen” žákovské cvičení.