Článek
O chybějících polovodičích v automobilovém průmyslu se mluví už řadu týdnů, např. Renault Arkana kvůli tomuto nedostatku bude mít menší digitální přístrojový štít. A mladoboleslavskou Škodu tento problém dohnal k tomu, že si pronajala královéhradecké letiště jako sklad aut, která nelze dokončit.
„Pro zachování naší výrobní kapacity jsme nuceni odstavovat již vyrobené vozy po nezbytně nutnou dobu,” uvedla mluvčí automobilky Martina Gillichová. Maximální kapacita letiště je podle ní 1800 vozů.
Letiště patří městu Hradec Králové. „Garance pronájmu je na několik týdnů s prodlužovací opcí. Je to pro nás velmi ekonomicky zajímavé,” řekl náměstek hradeckého primátora pro správu majetku Pavel Marek (ANO). O odstavování škodovek na letišti se podle něj již jednou jednalo, ale nakonec k pronájmu nedošlo. „Letecký provoz na letišti není skladováním vozů nijak omezen,” dodal.
Nákladní automobily navážejí škodovky na vedlejší plochu hradeckého letiště. Dnes dopoledne na letiště přibližně mezi devátou a desátou hodinou ranní přijelo s auty několik kamionů.
Globální nedostatek čipů komplikuje výrobu také ostatním automobilkám. Produkci omezují například firmy General Motors, skupina Stellantis, koncerny Ford či Volkswagen. Automobilky míní, že ve druhém čtvrtletí se problémy kolem nedostatku čipů ještě prohloubí.
„Pracujeme na minimalizaci účinků celosvětového nedostatku polovodičů na výrobu. V současné době nicméně předpokládáme, že dostupnost čipů bude v následujících měsících nadále omezená,” uvedla mluvčí. Automobilka podle ní učiní vše, aby udržela stávající výrobu a po obnovení dodávek čipů dokončila hotové vozy a maximálně zkrátila čekací lhůty na objednané vozy.
Škoda Auto má v Česku výrobní závody v Mladé Boleslavi, ve Vrchlabí a v Kvasinách. V prvním čtvrtletí automobilka světově dodala zákazníkům 249 600 osobních aut, o 7,2 % víc než před rokem. Firma v prvním čtvrtletí zvýšila provozní zisk o 46 % na 448 milionů eur (cca 11,6 miliardy korun) a tržby o čtyři procenta na 5,049 miliardy eur (130 miliard korun).