Článek
Nová Octavia přijíždí již ve své čtvrté novodobé generaci. Dynamičtější design exteriéru navazuje jak na větší Superb, tak i na Scalu, o níž se v Mladé Boleslavi mluví s trochou nadsázky jako o Octavii hatchback. Oba vozy mají ale jiné základy. Octavia totiž stojí na plnohodnotné koncernové modulární platformě MQB.
Nyní je vůbec největší. S 4 689 mm je o 19 mm delší než předchůdce, kombi je delší o 22 mm. Šířka narostla o 15 mm. Octavia nabídne až devatenáctipalcové disky kol. Objem zavazadlového prostoru narostl u kombi o 30 l na 640 l. V případě liftbacku je to 600 l, tedy o 10 l více než u předchozí generace.
V interiéru na první pohled zaujme dvouramenný volant. Středobodem je až desetipalcová dotyková obrazovka poslední generace infotainmentu, do nějž se sdružuje i ovládání ventilace s až třízónovou klimatizací. Dvouspojková převodovka má poprvé ovládání čistě po drátě, proto dostala minimalistický volič.
Virtuální kokpit má displej o velikosti 10,25 palce, řidiči pomůže i první head-up displej, tedy promítání informací na čelní sklo - u Škody. Sedadla mají poprvé pečeť kvality Akce zdravá záda (AGR).
Octavia přináší do světa Škody i několik dalších nových technologií. Jako světlomety LED Matrix, tedy s vykrýváním okolního provozu v dálkovém režimu. Nový je například asistent vyhýbání v krizové situaci, detekce chodců a cyklistů a asistent pro odbočování.
Poprvé hybridní. Mild i plug-in
V nabídce je od začátku široká škála motorizací. Za klasické zážehové motory to jsou 1.0 TSI, 1.5 TSI a dvoulitr. Vznětové jednotky zastupuje zatím jen dvoulitrové TDI ve třech výkonových verzích.
Nezapomíná se ani na verzi spalující CNG. Mild-hybridní agregáty, tedy s pomocným elektromotorem pro opakované starty a vyšší výkon, najdete v nabídce dva. První s litrovým TSI, výkonnější s patnáctistovkou.
Podstatnou novinkou je plug-in hybridní varianta v kombinaci s benzinovým motorem 1,4 TSI o výkonu 115 kW (156 k) a elektromotorem o výkonu 75 kW pod názvem iV. Tu lze dobíjet ze sítě.
Celkový systémový výkon činí 150 kW (204 k), maximální točivý moment 350 Nm. Plug-in hybridní verze je vybavena šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. Octavia iV bude dostupná ve všech výbavových stupních a verzích kromě výbavového stupně Active a modelu Scout.
Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má kapacitu 37 Ah, respektive 13 kWh, a umožňuje dojezd v čistě elektrickém módu v režimu WLTP až 55 km. Baterii lze dobít doma z běžné domácí zásuvky nebo pomocí wallboxu. Konektor k nabíjení baterie se nachází pod krytkou v předním nárazníku na straně řidiče. Krytka se otevírá stisknutím tlačítka ve výplni dveří.
Tři varianty podvozku a něco pro spáče
Novinka je k dispozici kromě standardního podvozku také se sportovním podvozkem, který je snížený o 15 mm, a o 15 mm zvýšeným podvozkem v rámci paketu pro špatné cesty. Na přání je k dispozici adaptivní podvozek DCC, který automaticky upravuje tlumicí charakteristiku a který v rámci volby jízdního režimu Driving Mode Select poprvé nabízí také v rámci jednotlivých jízdních režimů možnost navolit si jednotlivé parametry.
Poprvé nabízí Octavia na přání v karosářské verzi kombi paket pro spaní známý z nabídky ostatních modelů, který obsahuje dvě velké, komfortní hlavové opěrky na zadních sedadlech, přikrývku a nové stínicí rolety pro zadní boční skla.
Vůz by se měl na trh dostat na začátku příštího roku, ovšem cena ani přesné datum, kdy bude možné auto vidět u dealerů, zatím známé není.