Článek
I přes všudypřítomnou globalizaci se automobily stále napříč světovými trhy významně liší, ať už kvůli specifickým podmínkám na silnicích či aby se lépe strefily do vkusu zákazníkům. Důkazem je aktivita Škody Auto, která speciálně pro indický trh navrhla modulární platformu. Model Kushaq je prvním výsledkem.
Jde o zcela svébytný model. Pro Škodu představuje významný milník právě kvůli platformě MQB A0 IN, na které značka postaví další modely v rámci aktivit Volkswagenu, které vede ve druhé nejlidnatější zemi světa.
Jméno pochází z několik tisíciletí starého jazyka sanskrt, který je dodnes jedním z 22 úředních jazyků v Indii. V této „řeči bohů“ označuje „kushak“ krále nebo vládce. Písmeno „q” na konci novinku řadí mezi další crossovery a SUV značky.
Okořeněné
Kushaq lze přirovnat k evropskému kamiqu, co se segmentu týče. S délkou 4 221 mm, šířkou 1 760 mm a výškou 1 612 mm je o několik milimetrů kratší a užší než evropský protějšek, ale na výšku „Indovi” naměříte o 81 mm více. Rozvor náprav 2 651 mm je pak shodný, paří k největším ve třídě.
Už když k autu přicházím, je jasné, že jde o mix typické moderní škodovky s trochou kari navrch. Řeč je o klasické přídi se známým tvarem masky chladiče a zamračenými světlomety, siluetě velmi připomínající zmíněný kamiq či zádi s horizontálně umístěnými svítilnami.
Na pohled druhý je tu ovšem speciální, velmi výrazná oranžová barva laku Honey a především větší množství chromových detailů. Ty jsou pro asijské trhy typickým lákadlem.
Kolotoč odlišných detailů se roztáčí už u klik dveří. Nejen že jsou zdobené, ale pro ovládání bezklíčového vstupu a zamykání používají fyzické tlačítko místo dotykové plošky. Indové jsou na toto řešení podle zástupců automobilky zkrátka zvyklí.
Každý, kdo někdy navštívil indické město, nejspíš ještě dlouho poté slyšel neustálý zvuk klaksonů. O tamějším dorozumívacím prostředku kolují mezi místními posměšné historky o tom, jak klaksony evropských vozů prémiových značek zdejší poměry nezvládaly a odcházely jako první součástka na voze, a to velmi brzy.
Kupé ze Škody Enyaq natočili na hradecké dálnici
Škoda tomu chce podobně jako ostatní výrobci předejít, klakson je u kushaqu tedy silnější konstrukce a hlasitější. Indové mají po mohutných deštích ve zvyku s automobily projíždět velké kaluže jako na mopedech, sání motoru je tedy umístěno co nejvýše a i kryt svým tvarem umožňuje agregátu nadechnout se co možná v nejhlubší vodě.
Motory mají účinnější filtry, stejně jako kabina. Robustnější má být podvozek s rozsáhlým zakrytováním, pomůže i zvýšená světlá výška 188 mm či pneumatiky obuté do 16 či maximálně 17palcových disků, díky čemuž si zachovávají vysoký profil.
Nechybí místo pro talisman
Škoda pochopitelně počítá s provozem spíše v horku. Klimatizace je sice jednozónová, což dovnitř přináší pro Evropany neobvyklý panel, ale také o 20 procent výkonnější. Pod víčkem nádrže nenajdete už škrabku na led, sedadla potom mohou být odvětrávaná, což v této třídě není běžné, ale vyhřívání nenabídnou.
Na přístrojové desce vytvořili designéři speciální odkládací prostor pro pevné uložení talismanu. Ten jsou Indové zvyklí vozit pro štěstí.
Interiér se svým zpracováním blíží evropským modelům. Všechny plasty včetně těch v horní části palubní desky jsou zcela tvrdé, ale nechybí pěkná textura materiálu, která se objevila už ve scale.
Palubní deska je rozdělena horizontální lištou, která zasahuje do výdechů ventilace. Podobný prvek použije i chystaná fabia, ve které jsem již měl možnost sedět. Fabia čtvrté generace však bude mít boční výdechy kruhové, na rozdíl od hranatého vzhledu kushaqu.
Za volantem nové Škody Fabia
Dominantou je středová dotyková obrazovka o úhlopříčce až 10 palců. Zábavně-informační systém je od evropské verze odlišný a z pohledu grafiky spíše zjednodušený, kvalitní rozlišení mu ale nechybí.
Mladí Indové lační po novém voze jsou na moderní technologie zvyklí, nechybí proto ani on-line služby, vestavěná Wi-Fi, digitální přístrojový štít, bezdrátové dobíjení telefonu a od základu je součástí vozu ambientní osvětlení.
Pokrok chce kushaq na tamní trh přinést i co se aktivní a pasivní bezpečnosti týká. Poprvé je ve třídě kompaktních SUV na indickém trhu součástí standardní výbavy systém elektronické stability. Prvky jako nastavitelné hlavové opěrky, šest airbagů či normované úchyty pro dětské sedačky rovněž nejsou tak běžné, jak jsme zvyklí v Evropě.
Jde to i bez filtru pevných částic, zatím
I když se i v Indii začíná aktivně přistupovat k elektrifikaci vozového parku, kushaq žádným hybridem nebo elektromobilem není. Litrový tříválec zatím navíc nemusí mít filtr pevných částic či systém stop-start, což se však za dva roky s dalším zpřísněním emisní normy Bharat změní.
Autosalon v Dillí: Indové překvapují, Číňané stále kopírují
Zmíněný litrový tříválec TSI je v kushaqu přeplňován turbodmychadlem a naladěn na 85 kilowattů (115 koní). Přední kola pohání šestistupňová manuální převodovka nebo šestistupňová samočinná převodovka starší koncernové konstrukce.
Silnější alternativou je čtyřválcová přeplňovaná patnáctistovka TSI s výkonem 110 kW (150 k), která je k dispozici s manuálem či sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Indická mise
Škoda v Indii od roku 2018 vystupuje jako vedoucí koncernového projektu India 2.0. V rámci tohoto projektu investuje koncern Volkswagen celkem jednu miliardu eur, z toho 275 milionů eur do výzkumu a vývoje kompaktních SUV a liftbacků.
Klíčovým prvkem této strategie je právě modulární platforma MQB A0 IN, která je vyvíjena v Indii spolu s 250 tamními inženýry. Trh s často zastaralými technologiemi se mění a kushaq má respektovat nové, přísnější bezpečnostní emisní normy platné v Indii.
Matná Škoda Rapid aneb Sen indického tunera jde do výroby
„Díky tomuto vozu jsme připraveni na zvyšující se poptávku po segmentu kompaktních SUV, která se v příštích letech v Indii několikanásobně zvýší,“ říká Gurpratap Boparai, generální ředitel společnosti Škoda Auto Volkswagen India Private Limited.
U nových vozů je plánována vysoká úroveň lokalizace, která bude podle Škody dosahovat 95 procent, dovážet by se tedy mělo minimum dílů. Technický vývoj probíhá v Púně, kde bylo v lednu 2019 otevřeno technologické centrum.
Aktuálně nabízí Škoda na indickém trhu modely Rapid, Octavia, Superb a SUV Karoq a Kodiaq. V roce 2019 byly v Indii, která má více než 1,3 miliardy obyvatel, prodány přibližně tři miliony vozů. Trend přitom poslední roky roste.