Článek
O tom, že Škoda představí Kodiaq ve verzi pick-up, se ví už několik dní – po loňském SUV-kabrioletu Sunroq je to další projekt studentů SOU strojírenského Škody Auto v Mladé Boleslavi. A tentokrát vypadá méně jako hračka a více jako skutečně použitelný offroad.

Takhle si studenti představují offroadový Kodiaq.
Některé technické změny jsou patrné na první pohled. Vůz má jen jeden pár dveří a proti sériovému stavu je výrazně zvýšený – o deset centimetrů na 29 cm, což je v terénu už opravdu použitelná světlá výška.

Škoda Mountiaq
Samozřejmě se tak stalo kvůli zlepšení průchodnosti terénem. Přesto – Mountiaq má na terén přeci jen trochu dlouhý rozvor – 2788 mm. Celý vůz je dlouhý bez jednoho milimetru pět metrů a šířka díky nástavcům blatníků o 5 mm přesáhla dva metry.

Díky rozšířeným blatníkům má auto v bocích přes dva metry.
Technických úprav je samozřejmě víc. Záď přišla o střechu, která je strukturální částí auta, takže ji bylo třeba vyztužit. A vymyslet, jak se bude otevírat zadní víko, když nebylo možné použít otvírání ze sériového kodiaqu.
Vůz váží poměrně hodně – 2450 kg, proti Kodiaqu RS přibral víc než půl tuny. Zároveň není poháněn dieselovým motorem, nýbrž přeplňovaným zážehovým dvoulitrem o výkonu 190 koní.
Pohon všech kol je samozřejmostí, ale má své nedostatky – při velkém zkřížení náprav se odlehčená kola protáčejí. Přesto vůz nezůstane stát, dokáže se i tak rozjet, takže je všechno v pořádku.

Korba je skutečně použitelná, ale kdyby byly schránky na bocích, nemuseli byste všechno dřevo složit před tím, než sáhnete pod podlahu.
Z dalších úprav lze zmínit naviják s tažností přes pět tun, mlhová světla na dolním konci předního nárazníku – všimněte si, že pod hlavními světlomety nejsou – LED rampu na střeše nebo blikátka v masce chladiče.
Unikátní je také barva, jmenuje se oranžová Sunset a žáci si ji sami namíchali.

Středy kol vznikly na 3D tiskárně.
Samozřejmostí jsou terénní pneumatiky obuté na kolech, jejichž středy vznikly na 3D tiskárně.
V terénu se budou hodit i vysílačky, které jsou součástí standardní výbavy, nádech hvězdné oblohy v autech značky Rolls-Royce vdechne interiéru svítící „slepička” ve stropě.

Oranžové detaily jsou unikátní pro Mountiaq.
Mountiaq má jen jedinou nevýhodu – je to studentský projekt, takže se nebude sériově vyrábět.
„Nejvíce mě potěšila věta, kterou řekl pan Maier (Bernhard Maier, generální ředitel Škody – pozn. aut.), že tohle naše auto by se určitě mělo začít vyrábět,” říká Melanie Grmolenská, jedna ze studentek, které se na projektu podílely.