Článek
Škoda nyní vyrábí jeden čistě elektrický vůz, Enyaq iV. Začátkem roku na trh přijde Enyaq iV ve verzi Coupé s dynamickou linií střechy. Následně firma bude vyrábět další tři elektromobily.
„Za to jsme na koncernové půdě tvrdě bojovali, a nakonec jsme je i prosadili. To je pro značku Škoda velmi dobrá zpráva. Tyto vozy naléhavě potřebujeme, abychom pro naše zákazníky zejména v Evropě zůstali nadále atraktivní a abychom trvale zachovali pracovní místa v našich českých závodech,” uvedl v dopise zaměstnancům Schäfer.
První jízda se Škodou Enyaq Sportline iV: Na detailech záleží
Zpřísňujících se emisních limitů a nuceného přechodu na elektromobilitu se obávají odbory. Půjde podle nich o horší krizi, než jakou je nynější krize s nedostatkem čipů do elektroniky.
„Horší bude situace do budoucna, kde počet zaměstnanců bude odpovídat typům přidělených produktů – vozů a komponent, automatizaci a Průmyslu 4.0, eventuálně také vyčleňování a přesouvání kompetencí mezi jednotlivými značkami a závody v rámci koncernu Volkswagen.
Kdyby to někdo chtěl zkoumat, tak tam je situace opravdu vážná,” řekl týdeníku Škodovácký odborář předseda podnikové rady Jaroslav Povšík.
O přechodu na elektromobilitu se diskutovalo také na podnikové radě Škoda Auto, na které byl hostem člen představenstva Martin Jahn.
Škoda podle něj jedná s vládou o zvýhodnění elektromobilů a o tom, aby se investovalo do infrastruktury v ČR. Na dálnicích, na důležitých nádražích a odpočívadlech mají být do budoucna nabíjecí stanice.
Volkswagen představil ID.Life, koncept malého elektromobilu do města
„Pracujeme i na tom, aby Volkswagen postavil jednu z giga factory na výrobu baterií v České republice,” uvedl Jahn.
Volkswagen představil také menší elektrovůz zhruba velikosti VW Polo, kdy na shodné platformě bude i vůz značky Škoda. Jeho cena má klesnout k půl milionu korun, a stane se tedy cenově dosažitelným elektromobilem.
Vozy se spalovacími motory se budou podle Jahna vyrábět ještě mnoho let, stejně jako náhradní díly. Pro nové vozy zase budou potřeba nové komponenty a další součásti. Hromadné propouštění zaměstnanců by tak hrozit nemělo.
„Plánovací kola zohledňují přeškolení a umisťování zaměstnanců. K rekvalifikacím bude docházet postupně spolu s rušením spalovacích motorů,” uvedl Jahn.