Článek
Třebaže se občas najde někdo, kdo se bude ohánět nebezpečností jízdy řízeným smykem či automobilových závodů, jsou to právě závodníci, kteří umí auto řídit nejlépe, a tedy i nejbezpečněji. Toyota se rozhodla toho využít - zkušenosti profesionálních drifterů chce zužitkovat při vývoji elektroniky.
Podle automobilky se mohou na silnici přihodit situace, k jejichž zvládnutí je třeba schopností a reflexů pro běžného řidiče nadlidských. Superpočítače takové reflexy mají, ale nemají instinkty - ty mají lidé-řidiči, a samozřejmě i profesionální závodníci. Toyota ve spolupráci se Stanfordskou univerzitou se tohle snaží zkombinovat.
„Realitou je, že každý řidič má nedostatky a aby se vyhnul nehodě, je někdy třeba udělat takový manévr, který je nad jeho schopnosti. Tímto projektem se od těch nejlepších řidičů na světě naučíme tolik, abychom mohli vyvinout sofistikované řídící algoritmy, které zlepší schopnosti běžných řidičů a pomůžou jim k bezpečné jízdě,” vysvětluje kombinaci Gill Pratt, šéf Výzkumného institutu automobilky Toyota.
Jsou totiž situace, kdy je třeba takového manévru, který je na hraně ovladatelnosti auta, nebo i za ní. Příkladem je mokrá či jakkoliv kluzká vozovka. Profesionální řidiči se mohou rozhodnout projet zatáčku smykem, stojí v tiskové zprávě.
Test čtyřválcové Toyoty Supra: Zkrocení
Znamená to tedy, že asistenční systémy toyot budoucnosti a snad i autonomní vozy této značky budou v zájmu bezpečnosti samy driftovat? To si netroufneme odhadnout, ale vyloučeno to není.
Výzkumníkům na Stanfordské univerzitě se podařilo prokázat, že to technicky lze, pomocí experimentálního DeLoreanu s elektrickým motorem a schopností samočinného řízení, už dříve. Toyota tenhle systém přenesla do prototypu modelu Supra a výsledek ukazuje video - vůz driftuje zcela sám, a jde mu to lépe než řadě řidičů z masa a kostí.