Článek
Nově vyrobený Saab 9-3 se od původní verze (2002 a 2011) liší pouze novým logem. To původní totiž nový vlastník automobilky nesmí používat. Model 9-3 se vyráběl ve třech karosářských verzích – sedan, kombi a kabriolet. Zatím je potvrzena pouze verze sedan.
„Nyní víme, že továrna je připravena k produkci,“ uvedl po vyrobení prvního a zatím jediného modelu 9-3 v znovuotevřené továrně prezident NEVS (National Electric Vehicle Sweden AB) Mattias Bergman.
Z dostupných zpráv není zřejmé, jak se změnila technika – původní devět-trojka totiž využívala komponenty od tehdejšího vlastníka, americké General Motors.
Na příští rok je naplánováno přestavení hybridní verze, která bude využívat spalovacího motoru v kombinaci s elektromotorem.

Nové logo na vozech Saab
Saab výrobu přerušil v roce 2011
Automobilku Saab v roce 2010 koupila od amerického podniku General Motors nizozemská společnost Swedish Automobile. Zaplatila za ni kolem 400 miliónů dolarů (asi 7,7 miliardy Kč). V roce 2011 byl Saab nucen přerušit výrobu kvůli nedostatku peněz na platby dodavatelům.
Po neúspěšném pokusu o prodej Saabu do čínských rukou vyhlásil švédský soud koncem roku 2011 bankrot podniku. Loni koupila majetek Saabu za nezveřejněnou cenu právě společnost NEVS.

Saab 9-3 vyrobený 18. září 2013
Saab vyráběl automobily od roku 1949 a součástí General Motors se stal v roce 1989. Od té doby byl však téměř nepřetržitě ztrátový.
Historii této výrazné švédské automobilky se sedmdesátiletou tradicí najdete v našem dřívějším článku. [celá zpráva]
Historie Saabu
Společnost, pojmenovaná Svenska Aeroplan Aktiebolaget (Švédská letecká akciová společnost), vznikla už v roce 1937, a jak název napovídá, měla vyrábět letouny pro švédskou armádu.
Produkce automobilů začala koncem druhé světové války, prvním modelem byl Saab 92, který se coby prototyp představil počátkem června 1947. Zajímavostí je, že model poháněl dvouválcový dvoutakt.
Nejlepší léta prožila automobilka v šedesátých a v sedmdesátých letech, kdy se jí dařilo nejenom v automobilových soutěžích, ale hlavně v boji o zákazníky. V roce 1969 začal Saab prodávat automobil střední třídy, kultovní model 99.
Fotografie ze znovuzahájení sériové výroby použity s laskavým svolením majitele stránek www.saabsunited.com.