Článek
Podle dat Portálu nehod se v České republice v letech 2010 až 2021 stalo 55 152 nehod šetřených Policií ČR, při nichž bylo v automobilu alespoň jedno dítě ve věku do 17 let.
„K největšímu počtu karambolů na silnicích, 22 678, přitom došlo, když bylo na palubě alespoň jedno dítě ve věku do pěti let,“ uvádí Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
Na vině je velmi pravděpodobně zvýšená pozornost, kterou řidiči-rodiče malému dítěti věnují. Nad plnou koncentrací řidiče tak často vítězí obava z počínání dětí na zadní sedačce.
Portál nehod se podíval na příčiny nehod, při nichž figuruje jako spolujezdec alespoň jedno dítě. Z analýzy jednoznačně plyne, že dítě ve voze ovlivňuje to, proč bouráme. Čím mladší dítě vezeme, tím dominantnější příčinou nehody je způsob jízdy.
U nehod, kde bylo spolujezdcem dítě ve věku do pěti let, je to příčinou u více než 48 % karambolů. Naopak u řidičů, kteří vezou starší děti a teenagery, se zvyšuje podíl nehod zaviněných rychlou jízdou, která patří k hlavním příčinám nehod i bez dětí na palubě.
5 míst, kde nejspíše srazíte divočáka
I když se tak řidiči s malými dětmi ve voze snaží jezdit opatrně a neriskují rychlou jízdou, bohužel malé vyrušení dítětem odpoutá jejich pozornost od provozu.
„Podle naší analýzy je nedodržení bezpečné vzdálenosti nejčastější příčinou nehod (více než 17 %), kde bylo jako spolujezdec dítě do pěti let. Na druhém místě jsou v této věkové kategorii dětí-spolujezdců nehody zaviněné řidiči, kteří se plně nevěnovali řízení (14 %). Naopak když máme ve voze ‚puberťáka‘ ve věku 15–17 let, tak je nejčastější příčinou nepřizpůsobení rychlosti (23 % nehod). Nedodržení bezpečné vzdálenosti je důvodem již jen 10 % nehod,“ řekl Marek Sibal, datový analytik Portálu nehod.
Rizikové prázdniny
Rizikovým faktorem není jen věk dítěte, ale i „sezonnost“ těchto nehod – jednoznačně k největšímu počtu nehod s dítětem ve voze dochází v letních měsících, kdy se vyráží na delší prázdninové cesty.
„Spojitost s přesuny na prázdniny a dovolené a dlouhými trasami, které jsou stresující pro děti i rodiče, je zřejmá. Nejvyšší počet nehod, kde je účastníkem dítě jako spolujezdec, je i v letních měsících opět u nejmladší věkové kategorie do pěti let,“ říká Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.
Používejte pojistku
Pokud spolu s dětmi cestují dva dospělí a je-li na sedadle vzadu dostatek místa, je dobré, aby si jeden z nich sedl k dítěti. Nepozornost řidiče ale vzniká hlavně v případech, kdy je s dítětem ve voze sám.
Tehdy se doporučuje namontovat do auta přídavné zrcátko, které zajistí dostatečný přehled o dění v zadní části auta, aniž byste se museli otáčet. Některé rodinné vozy mají takové panoramatické zrcátko již v tovární výbavě.
Škoda umístila dětskou sedačku na neobvyklé místo, ukazuje skica konceptu
I dalším tragédiím, které nejsou přímo spojeny s nepozorností řidiče, lze při cestování s dětmi předcházet.
„Pokud máte na dveřích v místě, kde sedí dítě, pojistku, která znemožní otevření těchto dveří zevnitř, aktivujte ji. Jinak platí zásada, že dítě smí vystoupit až tehdy, kdy to řidič výslovně dovolí, a všichni ze zadních sedadel navíc vystupují směrem k chodníku,“ uvádí ÚAMK, Ústřední automotoklub ČR.
„Co se týká krmení malých dětí za jízdy, doporučujeme zastavit, abyste předešli případnému zranění třeba o lžičku v momentě, kdy řidič například neočekávaně a prudce zabrzdí. Také s přebalováním batolat počkejte, až bude auto v klidu – rozhodně dítě nikdy neodepínejte ze sedačky za jízdy, byť by to mělo být jen na pár sekund,“ radí ÚAMK.
V noci, nebo přes den?
Cestování s dětmi přes noc zní pro dospělé lákavě, když očekávají, že děti usnou a cesta bude klidnější. Je ale nutné pamatovat, že noční útlum se netýká jen dětí, ale i dospělých, navíc jízda za tmy vyžaduje zvýšenou koncentraci.
Před 50 lety proběhl první crash test v Česku
„Kdo se vydá na cestu na noc, navíc ještě po náročném dni, velmi riskuje. Na cestu proto rozhodně nevyjíždějte na noc po pracovním dni a pokuste se také vyhnout době, kdy se očekává silný provoz – únava ostatních vás může ovlivnit stejně tak jako vaše vlastní,“ upozorňuje ÚAMK.
„Pokud se přece jen vydáte na cestu večer, rozhodně nejeďte celou noc. V tomto případě je nejlepší vyjet k večeru, zastavovat alespoň každé dvě hodiny na 15 minut a nejet déle než zhruba do jedné hodiny po půlnoci. A věnujte zvýšenou pozornost známkám únavy – pokud u sebe zaznamenáte krátké momenty nepozornosti, pálení očí, těžká víčka nebo tendenci usínat, okamžitě zastavte a dopřejte si spánek,“ radí automotoklub.
Vždy v autosedačce
Může se to zdát jako samozřejmost, ale organizace Besip důrazně varuje, že ani na krátké vzdálenosti se dítě do zákonného limitu 150 cm výšky a 36 kg hmotnosti neobejde bez dětské autosedačky.
„Nedopusťte, aby dítě sedělo dospělé osobě na klíně – při případné dopravní nehodě jsou následky dětských úrazů velmi kruté. Pokud je připoutána dospělá osoba a dítě nepřipoutáno, věřte, že jej nikdy neudržíte. V případě nárazu jsou síly a přetížení obrovské. Také při připoutání dospělé osoby a dítěte jedním pásem jsou v případě nehody následky vždy fatální,“ varuje Besip.