Článek
Spousta motorů na světě, leckdy i dost zajímavých, vznikla spojením dvou menších motorů do jednoho většího. Např. Cosworth tak před lety vyrobil 5,9l V12 pro Aston Martin – jsou to dva spojené vidlicové šestiválce Duratec od Fordu s novou klikovou hřídelí.
Proto víme, že to není nemožné – máte-li na to dost znalostí a peněz. Nyní se dozvídáme, že to není nemožné, ani jste-li ruští garážníci s hromadou zkušeností z více či méně šílených staveb, a co nemáte po finanční stránce – i když ta taky nebude špatná, jak odhadujeme z celkového počtu odběratelů přes 4,4 milionu na dvou youtubových kanálech – doháníte odvahou.
Dokonce tak velkou, že výrobu osmiválce ze dvou řadových čtyřválců označíte za nezajímavou a místo toho se pustíte do stavby řadového šestiválce.
Mezi řadovým čtyřválcem a řadovým šestiválcem je zásadní rozdíl v klikové hřídeli, a ne jen v její délce. Čtyřválec má čepy na klikové hřídeli rozloženy po 180°, aby byl zajištěn rovnoměrný chod, a dvě dvojice pístů se tak vždy pohybují proti sobě.
Řadový šestiválec však má klikové čepy po 120° a má tři dvojice pístů, které se pohybují synchronně.
Rusové si však s ničím takovým nelámali hlavu a ke klikové hřídeli čtyřválce prostě přidali dva další válce. Čepy umístili stejně, neodsazovali je, takže vyrobili motor, v němž se budou dvě trojice pístů pohybovat proti sobě.
Prodloužili i hlavu válců, spojili vačkovou hřídel, olejový systém. Místo jednoho karburátoru tu jsou dva, každý plní tři válce. Svíčky pálí vždy po dvojicích, což podle moderátora byla jediná možnost, a bude to fungovat. Jak, když se písty pohybují po trojicích, nepřiblížil.
Motor se skutečně rozběhl – nejprve na pět válců, později i na šest. Takže to můžeme považovat za úspěch, alespoň dílčí. Druhým krokem bude seřízení a nainstalování do auta tak, aby s ním auto jezdilo. Mimo veřejné komunikace, samozřejmě.