Článek
Tak designově odvážné auto, jakým byl v březnu 2006 na ženevském autosalonu představený roomster, mladoboleslavská automobilka nikdy nevyráběla. Výborné využití prostoru auta velikosti fábie ale rozdělilo řidiče na dvě ostře oddělené skupiny – jedni nemohli roomster pro nesouměrný vzhled s obrovským zadním oknem a celkovými proporcemi „krabice“ vystát, druhý design velebili.
Pravda je, že roomster, pod jehož designem je podepsán Thomas Ingenlath, nenavazoval na žádný model z historie automobilky, technicky měl ale mnoho společného s fábií druhé generace. Roomster byl dlouhodobě nejméně prodávanou škodovkou, ale zejména rodiny s dětmi hledající cenově dostupný vůz si jej nemohou vynachválit.
Roomster byl vlastně Fabia II
Roomster na trh přišel v polovině roku 2006, jenom pár měsíců před fábií druhé generace (prosinec 2006), se kterou měl mnoho společného. Design nové fábie se tak před deseti lety ukázal o pár měsíců dříve.
Oba modely měly stejnou celou přední masku, všechny motorizace a valnou část interiéru. Podvozek byl vpředu totožný s první a de facto i druhou fábií, vzadu byla použita kliková náprava s vlečenými rameny z první generace novodobé octavie. Vývoj roomsteru trval tři roky (celkem od schválení a prvních skic to bylo čtyři a půl roku) a i kvůli němu nakonec byla Fabia II úzká a vysoká a měla výše ukotvené přední sedačky – společné díly ušetřily náklady na vývoj i výrobu.
Přesto několik drobných konstrukčních změn by se proti fábii našlo. Zadní kliková náprava je u roomsteru jiná, o cca 7 cm širší než u vozu Fabia II a s výrazně vyšší únosností. Dále například naladění ESP a řízení je zcela specifické. Vůz má také jiné brzdy na zadní nápravě, nádrž a palivový systém. Odlišná je pak karoserie od středového sloupku, liší se samozřejmě i rozměry, a zejména praktičnost zadní lavice.
Nabídka motorizací při uvedení do prodeje |
---|
1,2 MPI/47 kW, R3, 5stupňová manuální převodovka |
1,4 MPI/63 kW, R4, 5stupňová manuální převodovka |
1,6 MPI/77 kW R4, 5stupňová manuální převodovka, ev. 6st. automatická převodovka |
1,4 TDI PD/51 kW R3, 5stupňová manuální převodovka |
1,4 TDI PD/59 kW R3, 5stupňová manuální převodovka |
1,9 TDI PD/77 kW, R4, 5stupňová manuální převodovka |
Vynikající jsou rovněž možnosti pro posunutí (o 150 mm), překlopení, nebo dokonce vyjmutí všech tří samostatných sedaček vzadu. Obě krajní sedačky lze po vyjmutí prostřední přisunout k sobě. Naštěstí: demontáž sedaček i jejich následné ukotvení je velmi jednoduché a zvládne ji každý.
Z roomsteru tak můžete mít pohodlný přepravník pro čtyři dospělé cestující, nebo malou dodávku pro převoz relativně objemnějších předmětů, třeba lednice nebo dvou nesložených jízdních kol. Takovou variabilitu vám nenabídne ani fabia combi o „krátké“ verzi ani nemluvě. Roomster nabídne standardně 477 litrů v zavazadlovém prostoru, po sklopení zadních sedaček je to až 1780 l.
Další auto podobné roomsteru nebude
Podobně prakticky orientovaný automobil nyní škodovce v nabídce chybí. Projekt Roomster II byl ukončen, třebaže nový model, který se opravdu jen minimálně liší od nového VW Caddy, byl připraven pro výrobu v polské Poznani.
A škodovka zatím razí svou „SUV ofenzívu”, jednoduše ze stejného důvodu, proč automobilky chrlí na trh tyto populární modely - vydělává se na nich. Jednoduché, upřímné a prostorné auto tak bude v nabídce mladoboleslavské automobilky chybět. Letos dorazí kodiaq, příští rok druhá generace yetiho a poté dost možná SUV velikosti fábie.
Roomster II je kompletně hotový, proč si jej nekoupíte?
Škoda Roomster druhé generace se měla prodávat na Slovensku a později patrně i v Česku. Koncern Volkswagen sériovou výrobu ale na poslední chvíli zastavil. Proč?
Projekt roomsteru druhé generace byl během posledních dvou let opakovaně oficiálně potvrzen vedením Škody. Jenže pak přišlo září 2015 a s ním kauza nazývaná Dieselgate, která obřím koncernem otřásla v základech. A třebaže už byl Roomster II hotový a připravený k výrobě, automobilka tento projekt na poslední chvíli zastavila.
Na jednu stranu není divu, vždyť mělo jít pouze o VW Caddy s jinými logy a trochu jinou přední maskou. Výroba měla probíhat v polské Poznani, kde se vyrábí právě zmiňovaný caddy nebo větší transporter.
Škoda tvrdí, že celá situace s „dieselovou” aférou nesouvisí, popravdě důvod vzniku nového roomsteru (když nepřináší nic, co by caddy neměl) stejně nemá moc smysl. V zákulisí jsme zaslechli také informace o tom, že projekt byl zastaven kvůli odchodu mocného muže, šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna, který údajně chtěl, aby Škoda nabízela užitkový model.