Článek
Nastartujete a raději se ještě jednou přesvědčíte, protože motor je naprosto tichý. Na otáčkoměr se ale v hybridním mondeu nedívejte, v kapličce před řidičem totiž není – je tam jen rychloměr. V nízkých rychlostech jede mondeo tiše, slyšíte jen elektrické šumění.
Z toho pramení velmi nízká normovaná spotřeba (4,2 l/100 km) a emise pod magickými 100 gramy CO2/km. Dvoulitrový motor nabídne výkon 140 kW (187 k) při 6000 otáčkách, skromný točivý moment 173 Nm je k dispozici od čtyř tisíc otáček. Lithium-ion akumulátor nabízí kapacitu 1,4 kWh.
Když trochu přidáte plyn, připojí se spalovací dvoulitrový benzínový motor – akusticky to zaznamenáte zcela určitě, z hlediska distribuce výkonu je přechod velice plynulý. Jasnou výhodou hybridního mondea je tak provoz ve městě – start/stop funguje bezvadně a při popojíždění v kolonách jedete čistě na elektřinu. Při tomto způsobu pohonu ale ujedete nejvýše tři kilometry a pak chvíli trvá, než rekuperací dobijete akumulátory.
Na okresce jsme jeli za šest litrů
Ve městě se s takto velkým autem, jakým mondeo ve své poslední evoluci bezpochyby je, prý dá jezdit za čtyři litry benzínu na sto ujetých kilometrů; dlouhodobě testovaný Ford má údajně spotřebu 2,8 l/100 km. To žádný diesel ani benzínové auto této kategorie neumí.
Jenže na točité okresce jsme i při defenzivním jízdním stylu a při obsazení auta pouze řidičem odečetli z palubního počítače rovných šest litrů. A to není hodnota, kvůli které by na tento model stály zástupy nedočkavých zákazníků. V městském a příměstském provozu však věříme, že se za čtyři litry na sto jezdit dá; à propos výrobce udává ve městském cyklu spotřebu 2,8 l, mimo město 5,0 a v kombinovaném 4,2 l.
Mondeo HEV není plug-in hybrid, takže k dobíjení baterií nedochází z vnějšího zdroje, ale zejména rekuperací. Volič šestistupňové automatické převodovky můžete přesunout do režimu L, kdy u hnacího ústrojí citelně narůstá hlučnost a motor celkově ztěžkne.
V klasickém režimu D se ale hybridní mondeo velice příjemně ovládá. Řízení je příjemně tužší a na šestnáctipalcových kolech i na ne zcela hladkých okreskách předvádělo velice slušný komfort. S prostorností rovněž problém není, vzadu se můžete krásně rozvalit. Rozvor je stejný jako u běžné verze (2850 mm), délka je o nepodstatné 4 mm kratší.
Není ani moc těžké
Zavazadlový prostor je ovšem menší kvůli bateriím a zvláštně vykrojený. Nabízí pouhých 383 litrů, zatímco pětidveřová verze „umí“ 541 l. K Mondeu HEV také nelze mít tažné zařízení, to asi potencionální klienty trápit nebude. Palivová nádrž je menší než u klasického dieselového či benzínového mondea (62 l), ale stále má dostatečnou kapacitu – 51 l.
Hybridní verze, v Česku prodávaná za 762 990 korun, váží 1579 kg, což je jen malý nárůst proti dvoulitrovému EcoBoostu s automatickou převodovkou - 1564 kg, tj. pouhých 15 kilogramů. HEV je ze všech motorizací pro mondeo nejpomalejší (187 km/h), zrychlení na stovku má stejné jako nejslabší benzínový motor o objemu 1,5 litru a výkonu 160 koní – 9,2 sekundy.
„Letos počítáme s prodejem v řádech desítek kusů, v rozmezí padesát až sto kusů,“ uvedl Martin Linhart z tuzemského zastoupení Fordu. „Typickým kupujícím bude velký flotilový zákazník, který potřebuje velké auto pro městský a příměstský provoz,“ dodal Linhart.
Může se Vám hodit na službě Firmy.cz: