Článek
Na první pohled vypadá pořád stejně, když se podíváte pozorněji, všimnete si drobných retuší. Nejviditelnější změnou je jiná maska chladiče a nová světelná technika. Poprvé je v modelové řadě fabia využita diodová světelná technika pro přední světlomety i zadní skupinové svítilny.
I levnější verze mají diody pro denní svícení, o světelný tok se stará halogenová žárovka. V případě dražších verzí jde o plně diodovou techniku, klasická žárovka je v tělese světlometu jediná - pro odbočování. U halogenových světel se zlepšil přístup k žárovce, což pomůže s její výměnou - na to si zákazníci u současné fabie stěžovali.
Musím se přiznat, že fabii mám rád. Postupně jsem vlastnil všechny tři generace a je to ten typ auta, na které finančně dosáhne prakticky každý, kdo pracuje. Proti ostatním malým autům je fabia uvnitř prostorná, a když si vezmete kombi, které je dražší jen o pár tisíc, získáte praktické auto, se kterým můžete vyrazit s celou rodinou na prodloužený víkend nebo dovolenou. Samozřejmě, není uvnitř tak pohodlná jako octavia, ale čtyři cestující pojme bez větších problémů.
Uvnitř byl upraven design přístrojového štítu, změněn je vzhled dekoračních prvků na přístrojové desce a nové jsou i dvoubarevné vzory potahových látek čalounění sedadel. Vzadu přibyly dva USB porty, v zavazadelníku nově najdete LED baterku a integrovaná škrabka umí změřit hloubku dezénu pneumatik. Nový je také oboustranný koberec pro zavazadlový prostor.
Nové jsou i bezpečností systémy - hlídání mrtvého úhlu, detekce vozidel při vyjíždění z řady zaparkovaných automobilů, automatické přepínání světlometů, které doplňují již dříve používaný adaptivní tempomat nebo asistent pro zastavení před překážkou ve městě.
Výhradně s tříválci
Nabídka motorizací zahrnuje výhradně tříválcové agregáty o objemu jeden litr. S dieselovými motory se již nepočítá, 1,4 TDI o výkonu 66 a 77 kW už v nabídce nefiguruje. Velká škoda je, že z nabídky vypadly dvanáctistovky TSI. To jsou motory, které berou kolem šesti litrů, ale na německé dálnici je bez problémů vyženete přes 190 km/h.
Zákazníci si tak v případě omlazené fabie budou vybírat celkem ze čtyř výhradně benzínových a vždy jen tříválcových motorů. Nejslabší dvě MPI verze mají výkon 44 kW (60 k), respektive 55 kW (75 k). Tyto motory mají nové trysky pro lepší rozprašování paliva, upravená je i lamba sonda.
Silnější TSI pak 70 kW (95 k) nebo 81 kW (110 k). Pro vrcholnou motorizaci lze alternativně zvolit sedmistupňovou automatickou převodovku DSG. Mají také zvýšený vstřikovací tlak paliva, upravenou řídící jednotku a nový olejový a chladicí systém motoru.
Nový je samozřejmě i filtr pevných částic, který dosud benzínové motory neměly. Zástupci automobilky na náš dotaz uvedli, že filtr je bezúdržbový a měl by vydržet celou dobu životnosti automobilu.
Podvozek zůstal stejný
Na podvozku se nic neměnilo, nastavení je stejné jako u verze před faceliftem. Nutno říci, že fabia pořád jezdí velice dobře a kromě ostrých nerovností zvládne průlet okresní silnicí ve velkém komfortu. Nová, osmnáctipalcová kola jsme nezkoušeli, na sedmnáctkách ale auto funguje velice dospěle.
Na zhruba padesátikilometrové trase jsme vyzkoušeli kombi s TSI motorem ve slabší verzi (70 kW). Nutno říci, že tříválec je utlumený z hlediska hluku dobře a typické drnčení pak slyšíte jen ve vysokých otáčkách. Motor jde zlehka a nechá se ochotně vytáčet, byť dvanáctistovka se čtyřmi válci nám přeci jenom přišla o trochu lepší.
Dražší, ale lépe vybavená
Fabia je vlastně pořád stejná, jako byla v případě verze před faceliftem. Novinkami jsou bezpečnostní asistenti a komfortní funkce (třeba okna jdou vytáhnout/ stáhnout jedním delším stiskem), příjemnější jsou i světlomety s vyšším výkonem.
Naopak trochu mrzí, že se nepodařilo do nabídky motorizací přinést alespoň jeden benzínový motor, třeba 1,5 TSI s vypínáním dvojice válců.
Nejlevnější fabii nyní pořídíte od bezmála 280 tisíc korun. Mírně podražila, nově máte bohatší základní výbavu: bez příplatku je klimatizace, palubní počítač, chromovaný rámeček chladiče nebo diody pro denní svícení. [celá zpráva]