Hlavní obsah

Řídili jsme Geparda, jedno z nejrychlejších aut pro armádní účely

Novinky, Marek Bednář

Zvládne jízdu rychlostí až 140 km/h a ve své třídě to tak je nejrychlejší aut. Může vážit až šest tun, pod kapotou má dieselový osmiválec a dojede až tisíc kilometrů na jedno naplnění nádrží. A je to kabriolet - svým způsobem.

Za volantem armádního LRPV GepardVideo: Novinky

Článek

LRPV Gepard, průzkumné vozidlo dlouhého dojezdu (Long Range Patrol Vehicle), je možnou náhradou pro Land Rovery Defender 130 „Kajman”. Základem je prověřená Toyota Land Cruiser řady 70 a mechanické díly pocházejí kompletně od Toyoty - to aby byly po celém světě relativně snadno dostupné náhradní díly.

Gepard dostal balistickou a protiminovou ochranu nejvyšší třídy, která je dostupná pro tuto kategorii vozidel; pancéřovaná je pochopitelně i podlaha. A i výzbroj je impozantní; vůz může mít až čtyři lafety s kulomety ráže 7,62 mm a jeden hlavní kulomet ráže 12,7 mm.

Foto: Dajbych

LRPV Gepard

Přesněji řečeno, může mít - při předváděcích jízdách nebyly zbraně namontovány. To, co vidíte v pravé přední části, je jen maketa. Kvůli jejímu „zásobníku” je nicméně nutné sklopit pravou půlku čelního skla, takže nejen, že na nás sněží shora, ale když jedeme trochu rychleji, spolujezdec je jak na větrné hůrce.

V terénu to ale nevadí, aspoň má člověk z auta větší rozhled. Zařazená redukce znamená, že se na první dva kvalty pohybujeme opravdu šnečím tempem. Gepard se sune terénem s jistotou, kterou mu propůjčuje poměrně vysoká hmotnost.

Oněch 6 tun je nejvyšší přípustná hmotnost kousku, kterým jedeme; aktuálně váží okolo 3,7 tuny a zmíněné pancéřování nemá, avšak je na něj připraven. Má smysl pancéřovat spodek, když vrch je otevřený? Kvůli ochraně proti minám to u podlahy zbytečné není a jedná se o průzkumné a lehké útočné vozidlo, u kterých výsadkové a speciální jednotky požadují co nejlepší rozhled a možnost rychlého opuštění i střelbu z ručních zbraní - a proto vůbec nemá střechu ani boční okna.

Pohodlný vážně není, ale do terénu je vybaven skvěle. Až na obutí

Pohon všech kol není stálý, nýbrž přiřaditelný - na pevném podkladu jezdí Gepard jako zadokolka. A k tomu tu jsou uzávěrky obou nápravových diferenciálů. Před prudkým kopcem zapínám obě a se zařazenou jedničkou nechávám zelenou kočku zvolna se vyšplhat na vrchol.

Foto: Dajbych

LRPV Gepard

I přes silniční pneumatiky, které v čím dál více rozbláceném polygonu rychle ztrácejí trakci, se bez sebemenšího zaváhání vyhoupne nahoru. „Špéry”, jak se v offroadovém žargonu říká uzávěrkám diferenciálů, vypínám a přidávám plyn, abych zkusil trochu vyšší rychlost, ovšem stále v rámci redukovaných převodů.

Na nějaké pohodlí na palubě zapomeňte, a to ani nesedím ve zbraňové stanici na zádi nahoře, kde má hlavní střelec k dispozici jen visutou sedačku. Čtyři členové posádky sedí v sedačkách ve dvou řadách, které jsou vybaveny čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Střelec ovládající hlavní kulomet má pro přesuny navíc k dispozici sedačku v zadní části vozu stejně jako šestý člen posádky, který může případně ovládat lafetovaný lehký kulomet chránící zadní polosféru.

Když nejsem za volantem, několikrát si dávám ránu do hlavy o rám; přilba a pevné připoutání tu je nutností, pokud byste chtěli terénem jezdit trochu rychleji.

Foto: Dajbych

LRPV Gepard

Vznětový osmiválec pod kapotou má 4,5 litru objemu, ze kterého dává 205 koní a 454 N.m. Když necháte motor se nadechnout, dokáže s Gepardem docela slušně hýbat. Na asfaltu se zkouším rozjet trochu víc, ale protože začíná opravdu hustě sněžit a instruktor před sebou nemá čelní sklo, zůstávám u nějakých čtyřiceti kilometrů v hodině. To také proto, že nefunguje stěrač a já sotva vidím, kam jedu.

Přední odpružení obstarávají klasické vinuté pružiny a dvojitá příčná ramena, vzadu jsou listová pera v kombinaci s vinutými pružinami. Pokud máte nějaké zkušenosti s většími pick-upy, tohle vám řekne dost o tom, jak Gepard na asfaltu jezdí.

Normální, jen trochu těžší pick-up

Musíte ho nechat, ať si najde vlastní stopu, a počítat s tím, že při ostřejší změně směru s ním budete mít plné ruce práce. A že zadní náprava svůj manévr dokončí o chvilku později než zbytek auta.

Jinak je jízda až překvapivě podobná civilním pick-upům a ani mi nepřijde, že řídím auto, které se do váhového limitu na řidičák sk. B nevejde ani okamžitou, natož nejvyšší hmotností.

Foto: Dajbych

LRPV Gepard

Jestli je na Gepardu něco opravdu neobvyklého? Napadají mě dvě věci - jednak samozřejmost, s jakou dovnitř nateče voda, když brodíte příliš velkou hloubku, a s jakou zase vyteče ven, a to bez následků na vybavení či pohonný systém. A jednak jak je účelný. Potřebujete patrolovat na dlouhé vzdálenosti a v jakémkoliv terénu, nikoliv si vozit pozadí v luxusu, takže prosím - tady ho máte.

Chtěli byste si ho pořídit, ale nejste armáda? Land Cruiser řady 70 samozřejmě k mání je a upravit si ho můžete nechat, jak chcete, ale Gepard tak, jak je, normálně koupit možné není. Jde zatím o prototyp určený výhradně pro armádní použití. Česká armáda bude v dohledné době hledat nástupce svých LR Defender 130 Kajman, 110 Kovboj i speciálních vozů LR 110 SOV II a Gepardy mohou být jednou z možností, jak je nahradit. Proto neplní současná pravidla pro schválení do běžného silničního provozu. Jednak kvůli nástavbě a jednak kvůli emisím - diesel pod kapotou plní normu Euro 3, nikoliv aktuálně požadovanou Euro 6d-TEMP.

Výběr článků

Načítám