Hlavní obsah

Řidič za jízdy nesmí ovládat dotykový displej, rozhodl soud v Německu

Novinky, laz

Vrchní zemský soud v německém Karlsluhe potvrdil vinu řidiče automobilu Tesla Model 3, který havaroval poté, co nastavoval rychlost stěračů na dotykové obrazovce. Páteční rozsudek je konečný, nabyl právní moci a může mít velký dopad na budoucnost ovládání zábavně-informačních systémů v autech.

Foto: Tesla

Tesla Model 3 - uvnitř je 15 palcový dotykový displej

Článek

Šofér se k soudu dostal poté, co mu po nehodě, která se stala vloni v srpnu, byla uložena pokuta 200 eur (5250 Kč) a měsíční zákaz řízení, s čímž nesouhlasí. Tehdy vyjel ze silnice a vymlouval se na to, že nastavoval rychlost stírání čelního okna. I tuto funkci, která se jinak klasicky ovládá na páčce u volantu, má totiž Tesla Model 3 schovanou v menu obřího „tabletu” na přístrojové desce.

Německý soud ale i tuto základní manipulaci označil za použití elektronických zařízení za jízdy, které je zakázáno.

Snažil se natankovat benzin do Tesly. Prozření je nádherné

AutoMoto

„Dotykový displej trvale instalovaný ve vozidle značky Tesla je elektronické zařízení ve smyslu paragrafu 23, odstavec 1a, jehož provoz je povolen pouze za podmínek tohoto nařízení,” uvedl v odůvodnění soudce s tím, že je možné dotykovou obrazovku nastavovat jen tehdy, když to řidičovu pozornost neodvede od řízení automobilu.

Vzhledem k tomu, že Tesla vůz už takto navrhla, tedy s ovládáním cyklovače stěračů přes obrazovku, spekuluje respektovaný magazín Auto Motor a Sport o tom, že by se šofér mohl žalovat automobilku.

Ovládání přes displej je dnes běžné

Kalifornská automobilka skutečně s funkcemi integrovanými do dotykové obrazovky zašla ze všech nejdále. Na druhou stranu i veškerá konkurence v dnešních autech do takzvaných infotainmentů přesouvá čím dál více funkcí.

Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla

AutoMoto

Vzhledem k tomu, že manipulaci s takovým systémem označil německý soud za použití elektronického zařízení za jízdy, na jejich ovládání se řidiči vymlouvat zřejmě nebudou moci.

Pro Teslu je to v krátkém sledu druhé zásadní rozhodnutí německého soudu. Mnichovský dvůr v úterý 14. července rozhodl, že použití výrazu „Autopilot“ automobilky Tesla k popisu balíčku asistentů řízení je „pro spotřebitele zavádějící“ a zakázal jeho používání v Německu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám