Článek
Když jsme vám minule říkali, že nový motor bude HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition), tedy spalovací motor, který spaluje homogenní benzínovou směs kompresí, trochu jsme se mýlili.
Nové informace totiž říkají, že tahle novinka mít zapalovací svíčku bude. Ta bude pracovat v určitých jízdních situacích, a když k tomu budou podmínky nakloněny, vynechá a náplň ve válci se vznítí pomocí komprese. Půjde tedy o SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), přeloženo svíčkou kontrolované kompresní zapalování.
Technika, která má být přelomová, je velmi složitá. Inženýři se jí věnují už od roku 2010 a ještě nejsou u konce. Přesto jí Mazda věří a nabídne ji nejprve do Mazdy 3 a pak do Mazdy 6. Označení bude SkyActiv-X a nabízet se bude souběžně se stávajícími jednotkami SkyActiv-G a SkyActiv-D. I ty projdou ještě úpravami. Postupně se bude snižovat spotřeba a emise. Ale SkyActiv-X bude všem vládnout. Vždyť termická účinnost motoru se prý vyšplhá skoro k šedesáti procentům! Navíc vzroste výkon a točivý moment asi o 20 procent a samozřejmě klesne spotřeba a emise.
Samozřejmě že k tomu, aby mohl motor vůbec vzniknout, bude potřeba postavit zcela nové komponenty na straně sání. Půjde o sací a vstřikovací segmenty s rychlou odezvou. Místo turbodmychadla se tak objeví kompresor, který nemá náběhovou prodlevu.