Článek
Baterie na principu lithium-síra představují alternativu k současným lithium-iontovým (Li-ion) akumulátorům a mohou znamenat posun v oblasti elektromobility, uvedla v tiskové zprávě mluvčí Vysokého učení technického (VUT) v Brně Radana Koudelová.
Před dvěma lety podal výzkumník Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT evropský patent na úpravu lithium-sirných bateriových článků, které podle něj znamenají budoucnost v uchovávání elektrické energie.
Továrna na unikátní baterie české konstrukce u Havířova spustila výrobu
Patentovaná úprava elektrod umožnila zachovat podobný počet nabíjecích cyklů, jaký je běžný u dnes dostupných akumulátorů, ovšem s násobně vyšší kapacitou.
Na výzkumu se podílel i norský partner, který chce příští rok začít s výstavbou továrny. První část stavby má být hotová v roce 2024. Hlavním odběratelem budou především evropské automobilky.
Elektromobilů je čím dál víc, nejsou ale bez úskalí
„V současné době jde více než 60 procent vyrobených Li-ion akumulátorů do oblasti automotive, a to nejen do elektrických automobilů, ale i elektrických autobusů. Hlavním odběratelem je tedy jednoznačně doprava. Začínají se také vyrábět elektrické vlaky, které umožní dojezd na baterii v oblastech, kde už není trať elektrifikována,” uvedl Kazda.
Norský výrobce chce kromě klasických Li-ion baterií postupně nabídnout alternativu, proto by měl jeden z modulů připravované továrny zahrnovat i výrobní linku nového typu baterií na principu lithium-síra.