Článek
Fanouškům Renaultu jistě nemusíme „pětku” připomínat - pro Renault znamená zhruba to, co pro Fiat originální pětistovka. V letech 1972-1996, kdy se postupně v několika verzích vyráběla, se stala obrovsky úspěšnou.
Třebaže 5 má nástupce ve formě Clia, které se začalo prodávat v roce 1990, automobilka nyní představila skutečného duchovního nástupce ikonického modelu. Nazvala ho 5 Prototype a rovnou potvrdila, že se bude vyrábět jako jeden ze sedmi elektromobilů, které chce do roku 2025 uvést na trh.
Samozřejmostí jsou tedy designové prvky odpovídající původnímu kousku. Tvar světlometů vychází z originálu, stejně tak zadní světla, která jsou u konceptu spojena svítící linkou přes celou šířku zádě.
Koncept Dacia Bigster ukazuje nové logo značky
Obecně vzato, celá záď jako by staré pětce z oka vypadla. Všimněte si i výdechů - možná falešných, ale to je u konceptu jedno - vedle zadních světel, které odkazují na R5 Turbo, homologační speciál pro rallye. A také umístění nabíjecího portu v kapotě, kde měl originál žebrování pro vstup vzduchu.
Co zatím není známo, je koncepce pohonu. Můžeme doufat v motor u zadních kol jako u Hondy e (ale snad se podvozku dostane příjemnější naladění), kterou odhadujeme jako hlavního konkurenta, ale historicky měl Renault 5 poháněna vždy přední kola.
Konkrétní doba, kdy by se 5 mohla dostat do sériové výroby, nebyla oznámena - vyjma již zmíněného roku 2025, kdy chce mít Renault na trhu 7 nových elektromobilů a v prodejních výsledcích 30 % elektrifikovaných aut. Můžeme tedy jen spekulovat, zda např. nahradí Zoe, které je sice po faceliftu příjemné, ale během příštích pěti let bude muset dostat nástupce.