Článek
Automobilka Tesla se holedbá tím, že její nejnovější Model S Plaid zvládne zrychlit na „americkou stovku“ 60 mph (97 km/h) za méně než dvě sekundy. Něco takového znamená titul nejlépe zrychlujícího auta na světě.
Americký magazín MotorTrend už dostal příležitost novinku otestovat a samozřejmě se zaměřil na ověření tvrzení automobilky. Ostatně zrychlení produkčních aut měří už roky. Vždycky to dělá na stejném místě, na dráze Auto Club Speedway v kalifornské Fontaně, a stejným způsobem – na asfaltu a od nuly.
Testování neprobíhalo standardně, že magazín dostal auto a nějakou dobu ho měl „na hraní“ bez dozoru výrobce, nýbrž lidé z automobilky byli přítomni. Postupně si vynutili, že test proběhne na jimi vybrané trati a startovat se bude na povrchu pokrytém tzv. VHT. To je ta černá hmota, která je na startech oficiálních čtvrtmílových tratí, a funguje jako lepidlo – zásadně zvyšuje trakci pneumatik.
V takovémto testu Model S Plaid potvrdil prohlášení automobilky. Zrychlení na 60 mph s odečtenou tzv. první stopou rozjezdu trvá 1,98 sekundy; čtvrtmílový sprint zabere 9,25 s. Ke stejnému času na čtvrtmíli došel i známý moderátor Jay Leno při nedávném vlastním testu.
Tesla Model S Plaid je nejrychlejší produkční auto na čtvrtmíli, říká Jay Leno
Co to je „první stopa rozjezdu”? Aby auta na čtvrtmílové dráze startovala ze stejného místa, pomáhá laserový paprsek na startovní čáře. Když ho přední pneumatiky protnou, rozsvítí se světlo s nápisem „Staged“ ohlašující, že vůz je přesně na startovní čáře.
Trik je v tom, že časomíra začíná běžet až v momentě, kdy je paprsek opět nepřerušený. Když ho přerušíte jen kouskem pneumatiky, po startu máte k dobru zhruba jednu stopu, tedy 30,48 cm, po kterou zrychlujete, aniž by běžel čas. U obyčejných aut to je skoro jedno, ale když soupeříte o titul nejlépe zrychlujícího produkčního auta světa a máte k tomu 1033 elektrických koní a 1424 Nm jako Tesla Model S Plaid, rozdíl je v desetinách sekundy. V momentě, kdy se časomíra rozběhne, totiž už jedete rychlostí 8 nebo 10 km/h.
Zrychlení se dá ale měřit i jinak – pomocí GPS, které začíná počítat čas v momentě, kdy se auto pohne. Magazín takový test vykonal následující den na svém vlastním „písečku“, kde testuje všechna ostatní auta, takže oproti pravidlům Tesly chyběl i speciální povrch – start proběhl na normálním asfaltu.
Čas, kterého vůz dosáhl při zrychlení na 60 mph takovýmto způsobem, byl 2,28 sekundy. To je pořád úchvatné číslo a je to nejlepší hodnota, kterou MotorTrend za 72 let svého měření zaznamenal – ale ani zdaleka to není méně než dvě sekudny, které Tesla uvádí.