Hlavní obsah

Rally se řítí do hybridní éry, WRC speciály s elektromotorem testuje Ford i Hyundai

Novinky, Daniel Havlina

Seriál závodů Mistrovství světa v rally WRC se už pomalu ale jistě připravuje na příchod hybridních závodních aut v sezoně 2022. Jinak na tom nejsou ani automobilky, které se seriálu zúčastní. Testování prototypů potvrdil Ford či Hyundai a předpokládá se, že se další společnosti brzy přidají.

Foto: Hyundai Motorsport

Hybridní Hyundai i20 pro WRC

Článek

Světový šampionát v rally, zkráceně WRC, je královským seriálem závodů rally speciálů. V roce 2022 ho ovšem čeká zásadní změna, neboť vejde v platnost nová vrcholná kategorie Rally 1. Ta pak bude určena pro vozidla s plug-in hybridní technologií pod kapotou. Účast v něm zatím potvrdily tři velké automobilky Ford, Hyundai a Toyota, přičemž první dvě jmenované již aktivně testují prototypy svých speciálů.

Ford začal testování rally speciálu s plug-in hybridním motorem pod hlavičkou týmu M-Sport a jako základ tradičně využil model Fiesta. Běžný spalovací motor doplní elektromotor s výkonem 136 koňských sil a baterie s kapacitou 3,9 kWh.

Ostrý hatchback ze staré školy. Toyota představila Yaris GR

AutoMoto

Ostatně, dle regulí by měly mít stejný elektromotor všechny vozy v této kategorii. Pro kategorii Rally 1 ho dodá firma Compact Dynamics, která své elektromotory dodává i pro Formuli E.

Se stejnou elektrickou částí auta se tak do testování pustil i jihokorejský Hyundai se svojí sportovní divizí Motorsport. Jejich speciál stojí na základech menšího hatchbacku i20.

„Je to zvláštní okamžik, když poprvé jedete autem na silnici a je třeba čelit určitým výzvám. V případě kategorie Rally 1 pro rok 2022 začínáme zcela od nuly a s novými pravidly, odlišnou koncepcí i novým základním modelem i20. bylo vzrušující zahájit toto testování, bude to dobrodružství,“ uvedl šéf divize Motorsport Andrew Adamo.

Mitsubishi oživí značku Ralliart, chce se vrátit do motorsportu

AutoMoto

Háčkem u závodních aut s elektrickým motorem by mohla být jejich větší hmotnost. V tom ale nevidí problém samotní závodníci. „Upřímně musím říct, že jsem si nevšiml extra hmotnosti kvůli hybridu. Dobře, v některých pomalých zatáčkách ji cítíte, ale rozhodně to není první věc, o které budete mluvit, zvlášť když máte tolik výkonu,“ uvedl britský pilot ve službách Fordu Matthew Wilson, který už dříve okusil atmosféru závodů WRC.

Společně s Fordem a Hyundai vyvíjí svůj hybridní závodní speciál i japonská Toyota, a to na základech hatchbacku Yaris GR.

Související články

Výběr článků

Načítám