Článek
Zvěsti o tom, že japonská Mazda pracuje na velkém autě se šestiválcem, se objevily už v květnu loňského roku. Nyní tu máme další indicii, že se na něco takového můžeme těšit - nákresy, které pocházejí z žádosti o patent.
Mazda Applies To Patent Six-Cylinder Engine, Eight-Speed Automatic https://t.co/q9OkCep5Yn pic.twitter.com/HsTpohnhpn
— AutoRepairTech 👨🔧👩🔧🧰 (@AutoRepairTechs) February 4, 2020
Dostaly se na svět zkraje února skrze japonský web T's Media a přibližují strukturu odvádění spalin. První obrázek ukazuje jen dva výfukové vývody na každé straně, to proto, že výfukové svody jsou součástí hlavy válců, jak ukazují další obrázky.
Mazda patents new inline-six engine and 8-speed auto - https://t.co/V7SxmOsb8k pic.twitter.com/MMu9491dcC
— The Malaysia Online (@TheMsiaOnline) February 5, 2020
V žádosti o patent stojí, že tato struktura má zlepšit efektivitu výfuku a zároveň zmenšit fyzickou velikost motoru. Dále už můžeme jen spekulovat - např. o tom, že šestiválec by mohl být svým objemem poměrně malý.
A také o tom, že podle svodů uspořádaných do dvou trojic by architektura tohoto motoru mohla být modulární. Přeci jen, řadový tříválec je z technického hlediska půlka šestiválce, nikoliv tří- či čtyřválce.
Mazda slaví. Celé století jde vlastní cestou
Za zmínku také stojí fakt, že u současných benzínových čtyřválců SkyActiv-G dosahuje Mazda vysoké efektivity vysokým kompresním poměrem. Aby při použití běžného 95oktanového benzínu nepůsobil detonační hoření, svody jsou běžně pro rychlý odvod spalin a s tím lepší ochlazování spalovací komory dlouhé a tenké - což je však přesný opak toho, co vidíme u tohoto šestiválce.
Spekuluje se o tom, že by šestiválec byl v dieselové verzi a verzi SPCCI, tedy na benzín se vznětovým zapalováním řízeným svíčkou. Ovšem, pořád není jisté, zda se ať už motor samotný, nebo na obrázcích ukázaný způsob odvodu spalin dostanou do sériové výroby.
Zajímavé, ale má to smysl? První jízda s benzínovým dieselem SkyActiv-X
A konečně, Mazda si nechává patentovat také osmistupňovou automatickou převodovku. O té ale není známo příliš informací - kromě toho, že to bude klasický automat s hydrodynamickým měničem točivého momentu, stejně jako šestikvalt v současné nabídce.