Článek
Zatímco v zahraničí jsou běžné dotace či daňové úlevy pro elektromobily, v České republice se zvýhodňování těchto aut teprve rozbíhá. Speciální registrační značky EL, na které mají nárok čisté elektromobily i plug-in hybridní vozy s emisemi CO2 do 50 gramů na sto kilometrů, umožní od příštího roku užívat tuzemské dálnice bez poplatku.
Umožňuje to novela zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, v ustanovení § 20a odst. 1 písm. o). Jedná se o změnu, která přichází v předstihu před nahrazením dálniční známky mýtným systémem od roku 2021. I v tomto režimu ale elektromobily a některé plug-in hybrid s registračními značkami EL zůstanou stejně zvýhodněné.

Značku s písmeny EL na začátku mohou mít ta auta, jejichž emise oxidu uhličitého jsou do 50 gramů na kilometr, tedy elektromobily a plug-in hybridy.
„V souvislosti s touto novinkou je potřeba upozornit, že účinnost tohoto opatření je až od 1. ledna 2020,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. A dodává: „Řada řidičů je zvyklá, že dálniční známka platí 14 měsíců včetně prolongací v prosinci předchozího a ledna následujícího roku. V tomto případě tomu tak není a uvedených vozidel se změna týká skutečně až od roku 2020.“
Na současném českém trhu s novými vozy mají nárok na podobné zvýhodnění nejlevnější elektromobily typu Škody Citigoe iV s cenou od 479 900 korun či nový Renault Zoe, který pořídíte od akčních 695 tisíc. Nissan Leaf za 937 tisíc pak startuje vlnu dražších elektromobilů.
Mezi nejlevnější plug-in hybridy, které kombinují elektrický pohon schopný dobíjení ze sítě se spalovacím agregátem, patří třeba Hyundai Ioniq za 754 tisíc korun, poté už se s takovou Kiou Niro PHEV či třeba Škodou Superb iV pod psychologickou milionovou hranici nevejdete.