Článek
„Už máme tisíc objednávek,” pochlubil se šéf tuzemského prodeje Luboš Vlček před zhruba padesátkou tuzemských žurnalistů, kteří na pozvání mladoboleslavské automobilky přijeli na Mallorku poprvé vyzkoušet nový kodiaq. „A to jej zákazníci viděli jenom na fotkách,” dodal Vlček.
Segment SUV na evropských trzích neustále roste, a tak není divu, že úspěch bude mít i medvěd z Kvasin, ať už o něm novináři napíší cokoliv. Ale sedmý model škodovky se podle nás povedl, má stejnou techniku i motory jako superb, je podobně prostorný, a pokud vám z nějakého důvodu nevyhovuje velké kombi, přemlouvat vás nebudeme. Pokud bychom na něm něco kritizovali, jsou to estetické detaily: malé vnitřní zpětné zrcátko, nehezká páka převodovky DSG nebo ošklivá plastová výplň na víku pátých dveří.
Největší dojem? Prostornost v prvních dvou řadách
Největší dojem udělal kodiaq alespoň na nás svým vnitřním prostorem. Je ho zde opravdu hodně, a pokud se posadíte do druhé řady sedadel, připadáte si jako v superbu. Řidič sedí hodně vysoko, ale to je v této kategorii celkem běžné. Výhled z auta je dobrý, byť jej masivní A sloupky trochu zhoršují. Řidičova pravá a spolujezdcova levá noha se opírají o masivní středový tunel, naštěstí jde o nechtěný kontakt s měkčeným plastem, což je příjemnější varianta.
Proti superbu je kodiaq s rozměry 4697 × 1882 × 1676 mm mírně kratší, o trochu širší, avšak výrazně vyšší. Vzadu je ale díky rozvoru náprav 2791 mm místa dostatek a pohodlně se usadíte i za volantem. Ten mimochodem může být konečně vyhřívaný, intenzita topicích těles je nastavitelná ve třech stupních.
Porovnání rozměrů Škody Kodiaq a Superbu III (liftback) | |||
---|---|---|---|
Kodiaq | Superb | rozdíl | |
Délka | 4697 | 4861 | - 164 |
Šířka | 1882 | 1864 | +18 |
Výška | 1676 | 1468 | + 208 |
Rozvor náprav | 2791 | 2841 | - 50 |
Zdroj: Škoda Auto, všechny hodnoty jsou uvedeny v milimetrech |
Na zakroucených a v polovině listopadu opuštěných silničkách v okolí Palmy de Mallorca jsme si ověřili, že ve Škodovce umí odladit podvozek tak, abyste si jízdu (až se v autě ocitnete sami) užili. Do zatáček se kodiaq s lehkou benzínovou čtrnáctistovkou skládá velice ochotně, dobře drží stopu a z podvozku v tu chvíli cítíte neutralitu s lehkým zapojením zádě. Se superbem byste zvládli ještě hravější jízdu, na poměry SUV je to ale pořád velmi dobré.
Na osmnáctipalcových kolech a s adaptivním podvozkem je auto komfortní, ale zatím nebudeme dělat sáhodlouhé závěry a počkáme na konec roku, kdy si kodiaq půjčíme na klasický redakční test. Co ale ceníme už teď, je odhlučnění kol, v tomto modelu posádku neobtěžuje nepříjemný hluk.
První sedmimístná škodovka
Jak již víte, kodiaq je první škodovkou v historii, která podle homologací zvládne odvézt sedm pasažérů (konfigurace sedadel je 2 + 3 + 2). Vyzkoušeli jsme to, a už jenom nasoukat se do třetí řady sedadel je trochu akrobatický úkon. Vzadu podle očekávání mnoho místa není – zejména pro hlavu – a kolena budete mít napasovaná v opěradle druhé řady. Ta je ovšem posuvná o 180 mm, nouzové převezení třeba dětí na fotbalový kroužek je tak lehce uskutečnitelné, a navíc žádný z konkurentů se svými sedmimístnými SUV nenabídne něco navíc.
Musíte počítat ovšem s tím, že zavazadlový prostor „spadne” při využití všech sedmi sedadel na pouhých 270 litrů. Jinak nabídne kodiaq výborných 720 litrů, do této hodnoty je ale započítána i plocha pro rezervní kolo (cca 30 litrů) a toto „číslo” je platné jen pro pětimístnou konfiguraci, pokud si přikoupíte třetí řadu sedadel (a zatažením příslušné páčky je sklopíte do podlahy), bude to 630 litrů.
A rezervu, byť samozřejmě neplnohodnotnou, může mít také sedmimístná verze, což není úplně obvyklé, je to však jednoznačně dobře. Za kodiaqem můžete u nejvýkonnějších verzí táhnout až 2,5 tuny vážící přívěs, tažné zařízení je stejně jako u superbu výklopné elektronicky.
Chytré detaily
Novinkou je plastový chránič dveří, takže při nešetrném otevření nepoškrábete dveře vedle stojícího auta. Jako první s touto vymožeností přišel Ford, Škoda ale používá čistě mechanické řešení, které není tak hlučné, a co je důležité, najdete jej nejenom v předních, ale i v zadních dveřích.
S tím souvisí i možnost zavřít elektronicky zadní dveře (včetně zakázání stažení zadních oken), pro každou stranu samostatně. To dosud neměla žádná škodovka a jde o pohodlné, snadno dostupné řešení, které uvítají zejména rodiče s dětmi.
Kromě vyhřívaného volantu dostal kodiaq jako první Škoda příplatkové Full LED světlomety s technologií natáčení do zatáček (AFS). Diody najdete vpředu i vzadu, základem pro nejlacinější varianty jsou ovšem halogenové žárovky typu H7.
Kodiaq dostal také hned čtyři parkovací kamery (jednu vpředu, druhou pod víkem kufru a zbývající pod vnějšími zpětnými zrcátky), takže dovede zprostředkovat efektní pohled na auto z výšky.
Velká pozornost byla věnována propojení automobilu s internetem, respektive mobilními telefony. Více v samostatném článku. [celá zpráva]
Ceny Škody Kodiaq v České republice | |||
---|---|---|---|
Motorizace | Active | Ambition | Style |
1,4 TSI/110 kW ACT AP | 677 900 | 730 900 | 795 900 |
1,4 TSI/110 kW ACT 4×4 | 677 900 | 730 900 | 795 900 |
1,4 TSI/110 kW 4×4 AP | 727 900 | 780 900 | 845 900 |
2,0 TSI/132 kW 4×4 AP | 767 900 | 820 900 | 885 900 |
2,0 TDI/110 kW AP | 722 900 | 775 900 | 840 900 |
2,0 TDI/110 kW 4×4 | 722 900 | 775 900 | 840 900 |
2,0 TDI/110 kW 4×4 AP | 772 900 | 825 900 | 890 900 |
2,0 TDI/140 kW 4×4 AP | 832 900 | 885 900 | 950 900 |
Ceny v Kč, zdroj: Škoda Auto, AP = automatická převodovka |
Bohužel jsme neměli možnost vyzkoušet chování kodiaqu v terénu, podle „papírových” předpokladů ale bude skutečně vybaven dobře. Světlá výška činí 194 milimetrů. Základní benzínová čtrnáctistovka o výkonu 110 koní postačuje, ve variantě 4×2 je ale přece jenom živější.
Kodiaq se nabízí ve třech výbavových stupních – Active, Ambition a Style. Základní výbava Active je k dispozici pro všechny motorizace. Nabízí automatickou dvouzónovou klimatizaci Climatronic, infotainment Swing s 6,5palcovým barevným dotykovým displejem a osmi reproduktory, elektrickou parkovací brzdu s asistentem rozjezdu do kopce, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu a bočních zpětných zrcátek (vč. vyhřívání), vnitřní zpětné zrcátko s funkcí automatického stmívání a LED denní svícení.
Chybí nám přední mlhové světlomety, za ty v nejlacinější výbavě zaplatíte pět tisíc korun. Více najdete v našem dřívějším článku. [celá zpráva]