Hlavní obsah

První Škoda Fabia mohla vypadat úplně jinak

První generace Škody Fabia nedávno oslavila 20 let od začátku prodeje. Jak vypadá, víme všichni. Co je ale známo méně, je, že taky mohla vypadat podstatně jinak. S návrhy přišli tři designéři, zvítězil ten od Brazilce Raula Pirese.

Foto: Škoda

Tato skica Raula Pirese má finální fabii nejblíže.

Článek

První fabia, která se začala vyrábět na sklonku roku 1999, byla pro mladoboleslavskou automobilku velmi důležitá. Nahrazovala totiž model Felicia, který byl v podstatě velkým faceliftem favoritu – a ten měl kořeny někde v polovině 80. let minulého století.

Na své předchůdce dodnes odkazuje podobou ve jméně, které začíná písmenem F. To je ale všechno – kromě pár písmen, stejné kategorie na trhu a několika motorů zkraje výroby to je kompletně nové auto.

SPECIÁL: 20 let Škody Fabia

AutoMoto

Jak první fabia vypadá, víme všichni. Přední světla, snad po vzoru favoritu, nemají přesah na boky a zezadu první fabii ve tmě spolehlivě poznáte, protože obrysová světla svítí níž než osvětlení registrační značky.

Foto: Škoda

Produkční Škoda Fabia první generace

Prvních fabií se vyrobilo téměř 1,8 milionu kusů a dodnes jich po silnicích jezdí statisíce, protože až na známé problémy s korozí za předními koly a chatrností madla dveří řidiče to je kromobyčejně odolné, bytelně postavené auto. A nejeden dnešní třicátník v první fabii dělal autoškolu.

Automobilka Škoda se chystá k odhalení čtvrté generace této ikony českých silnic, ovšem než se tak stane, ukázala, jak mohla fabia také vypadat. Totiž, při jejím vývoji v 90. letech dostali za úkol navrhnout její vzhled tři designéři – český designér Václav Capouch, Brazilec Raul Pires a slovutný Belgičan Luc Donckerwolke.

Foto: Škoda

Raná skica Škody Fabia od Václava Capoucha

Tři různé skici si byly podobné v tom, že oproti sériové variantě měly značně kulatější záď.

Foto: Škoda

Skica fabie RS první generace od Luca Donckerwolka

Nakonec ale vyhrál Piresův návrh, třebaže do něj později byly zapracovány i nápady Capoucha a Donckerwolka.

Foto: Škoda

Raná skica Škody Fabia od Raula Pirese, kde však některé linie finálního vozu už jsou vidět.

Výsledný design je samozřejmě poplatný své době, ale na rozdíl od felicie nebo třeba první octavie před modernizací tolik vizuálně nezastaral.

„Design auta dneska dělají světla a kola. Hlavně u světel jsme tehdy neměli takové možnosti, jakými technika disponuje nyní,“ vzpomíná Václav Capouch.

Škoda poprvé ukazuje novou fabii

AutoMoto

Podobné srovnání má i pro interiér: „Tehdy přístrojová deska s jednoduchou kompozicí a jasnými tvary vypadala moderně, z dnešního pohledu je to řešení možná až naivně jednoduché,“ hodnotí kabinu první generace.

Foto: Škoda

Interiér produkční fabie první generace před modernizací

Už při vývoji bylo jasné, že hatchback nebude jedinou karosářskou variantou. Kombík byl jistotou, když v minulosti existovaly Škody Forman a Felicia Combi.

První generace fabie je však jediná, která existovala i jako sedan. Ten je kombinací prvků kombíku a hatchbacku, záď je krátká a auto nepříliš elegantní – a oproti ostatním také méně praktické, takže se příliš oblíbeným nikdy nestal.

Foto: Škoda

Tři karosářské varianty produkční fabie první generace

Za zmínku stojí také verze RS, která byla poněkud specifická protaženým předním nárazníkem. Za jejím designem stojí Daniel Petr.

„Už tehdy tu byla myšlenka, že bude Škoda s modelem Fabia závodit ve WRC, takže jedním z úkolů bylo dostat auto přes hranici čtyř metrů, která byla tehdy homologační podmínkou,“ přibližuje důležitý detail zadání. „Přepracovával jsem proto přední nárazník, který je u RS oproti standardnímu provedení delší,“ vysvětluje.

Foto: Škoda

Skica fabie RS první generace od Daniela Petra

A dodává, že mohla existovat ještě další varianta fabie, ovšem nikoliv karosářská, nýbrž s logy Volkswagenu.

„Existují i skici vozu ve variantě pro značku Volkswagen. Koncern koketoval s myšlenkou, že by v této variantě model vyráběl a prodával v Mexiku,“ vzpomíná.

Foto: Škoda

Fabia na papíře vznikla i jako roadster perem Daniela Petra. Ani tato, ani žádná jiná varianta s pouze jedním párem bočních dveří se do výroby nikdy nedostala.

Výběr článků

Načítám