Hlavní obsah

První jízda s Volkswagenem California 6.1: Trocha digitalizace do toho kempování

Novinky, Milan Lažanský, Halifax

S výrazným faceliftem středního užitkového Volkswagenu několika jmen jsem v kanadské divočině poloostrova Nové Skotsko vyzkoušel tu vůbec nejvyšňořenější. Obytná California Ocean nabídne apartmá kdekoli si usmyslíte. A s cenou, za kterou se tradičně nabízí, se mu modernější pojetí faceliftovaného modelu k obhajobě velmi hodí.

První jízda s Volkswagenem California 6.1Video: Volkswagen

Článek

Možná, že vám malí „bydlíci” připadají jako extrémně okrajový segment. Ovšem takového Volkswagenu California, tedy zjednodušeně řečeno Multivanu ke spaní a volnočasovým aktivitám, už německá automobilka udala více než 175 tisíc kusů.

Test Volkswagenu California Ocean: Překvapivá přitažlivost

AutoMoto

S rozsáhlým faceliftem sourozenců pod obchodními názvy Transporter a Multivan se modernizace dočkala i California. Na první pohled si „updatu”, jak verzi pojmenovanou 6.1 u Volkswagenu nazývají, všimnete na přídi. Dominuje obří chromovaná maska a užší LED světlomety. Vzadu se liší pouze odlišnou grafikou svítilen, na druhou stranu co taky vymýšlet na typické krabicovité karoserii...

Uvnitř konečně modernější

V interiéru se děly věci. Podobně jako u zmodernizovaného Multivanu tu najdete novou celou palubní desku. Včetně multimédií s infotainmentem poslední generace a digitálním přístrojovým štítem. Díky tomu California konečně dohnala kolegy z osobní divize Volkswagenu.

Pokud půjdeme po inovacích jen pro obytnou Californii, kompletní „nábytek” vrcholné verze Ocean je nyní vyveden v ušlechtilém dřevu a i čalounění sedadel je odlišné, tmavšího odstínu. Spolu s rafinovaným ambientním podsvícením, které se mimochodem může rozsvěcet inteligentně s ranním rozbřeskem, dostala California ten správný dotek luxusu.

Foto: Volkswagen

Nové ušlechtilé dřevo pozvedlo interiér Californie o stupeň výš.

Foto: Volkswagen

Velkou novinkou sdruženého ovládání je monitorování úhlu, ve kterém auto stojí. Díky tomu víte, že nebudete spát s hlavou z kopce.

Myslelo se i na nové technologie. Nejen že si díky multimédiím jako řidič budete konečně připadat jako v novém autě, ale i obsluha specifického příslušenství doznala jedné významné změny. California si totiž v sobě může vézt kuchyňku s dřezem, odpadem, nádrží na vodu a sporákem či nezávislé topení. Máte tu výklopnou střechu pro spaní, zmíněné osvětlení. To vše se dříve ovládalo tlačítky a na několika místech.

Nyní je vše sdruženo do dotykového rozhraní nad předními cestujícími. Má pěknou grafiku a odezvu, vše je intuitivně řešeno na jednom místě. Bravo, škoda jen, že California nenabízí mobilní aplikaci na vzdálené ovládání nebo bezklíčový přístup. Ovšem to se v tomto segmentu zatím stále nenosí.

Jíst, spát a rychle se přesouvat

California umí i po faceliftu skvěle schovat kempingovou soupravu – stoleček do bočních posuvných a židle do výklopných zadních dveří. Jednoduše vytáhněte boční markýzu a dejte si snídani s výhledem, na který máte zrovna náladu.

To vše po noci, která vůbec nemusí připomínat spánek v autě. Jistě, vyspí se tady i čtyři, ale já Kanadou cestoval ve dvou. To je ideální nejen kvůli tomu, že máte každý jedno lůžko – jeden rozložené dole, druhý nahoře – ale i kvůli osobním věcem, které se ve více lidech začnou povalovat po celém autě a za chvíli z toho máte bordel jako v tanku, tedy v Californii.

Foto: Volkswagen

Obytná nástavba stále umožňuje střešní a zadní uchycení příslušenství.

Každopádně obě matrace jsou velmi pohodlné a nezávislé topení, které jde nově nastavit i v režimu kontinuálního vytápění bez nutnosti neustálého manuálního zapínání, dokáže i v teplotách kolem nuly udržet v interiéru příjemné teplo. Jen si je potřeba dole pootevřít okno – jinak spáči vespod budou ráno „well done” a ti nahoře ještě sakra „rare”.

V rámci faceliftu tu najdete i promyšlenější otevírání přihrádek, které velmi oceníte. Pokud si vše dobře zorganizujete, zmíněné tankové pořádky zažít nemusíte.

Škoda poodhaluje interiér nové Octavie, designové skici potvrzují nejen zvláštní volant

AutoMoto

Na Californii vnímáte prostorové kompromisy. Jistě, vždyť pro ty, kteří chtějí i sociální zařízení, je tu větší Grand California postavená na Crafteru. Ovšem žádné kompromisy nezažijete při jízdě. Vážně bych nepoznal, že neřídím Multivan, který už tak vyniká v tom, že se za jeho volantem cítíte jako v osobním autě.

Odhlučnění je skvělé, řízení má příjemný odpor a v kombinaci se stabilním a jen lehce se pohupujícím podvozkem a silným dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 146 kilowattů, tedy 199 koní, se nemusíte bát ani rychlejších přesunů.

Foto: Volkswagen

Po okresních silnicích se California jen tiše nese, podvozek se ale nenechá rozkymácet ani při vyšším tempu na děravém asfaltu.

Dvouspojková převodovka se sedmi stupni je rychlá a netrpí ani dnešním častým nešvarem, prodlevou a rozmýšlením po sešlápnutí plynu. Ovšem stejně se mi daná konstrukce pro těžké auto úplně nezdá, a byť nepochybuji o tom, že je převodovka dobře dimenzovaná, popojíždění v kopci či lehkém terénu, do kterého se California určitě několikrát dostane, se mi s prokluzem spojek vnitřně moc nelíbí. Měničové převodovce to nevadí, zatímco tady teplota ústrojí zákonitě rychle roste.

Celkově je ale jízda s Californií zcela bezproblémová a vy si budete užívat toho, že při cestách nemusíte brát ohledy na fakt, že s sebou vezete bydlení. S trochou nadsázky se dá říci, že do kempu či přírody přijedete Passatem, ale vyspíte se v malém karavanu.

Závěr

S cenou, která se u nevybaveného základu Coast pohybuje kolem 1,4 milionu a u našeho Ocen už je nad dvěma miliony, zákazníci ocení jakoukoli modernizaci, která vůz vzdálí od užitkových základů. V jádru je totiž dobře jezdící, promyšlený vůz. Ale s faceliftem má konečně modernější palubní desku, hodnotnější „nábytek”, lepší multimédia a jednodušší sdružené ovládání specifických funkcí. A to se počítá.

Volkswagen California Ocean 2,0 TDI 7DSG 4Motion
Motor:1968 ccm, řadový vznětový čtyřválec, biturbo
Max. výkon:146 kW (199 k) při 4000 ot./min
Max. točivý moment:450 N.m při 1400-2400 ot./min
Převodovka:sedmistupňová dvouspojková
0-100 km/h:11,1 s
Nejvyšší rychlost:195 km/h
Průměrná spotřeba:6,8 l/100 km
Pohotovostní/užitečná hmotnost:2607/473 kg
Délka x šířka x výška:5006 x 1904 x 1990 mm
Poháněná náprava:4x4
Cena základní verze:1 486 232 Kč (California Beach 2,0 TDI 5M/T 102 k)
Základní cena verze Ocean:2 082 513 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám