Článek
Daewoo Matiz bylo auto s jedněmi s nejhorších jízdních vlastností na světě a ani jeho nástupce, Chevrolet Spark na silnicích zrovna nevynikal. Nový Spark pro modelový rok 2010 se z chyb svých předchůdců poučil a výrobce tak namíchal mnohem zajímavější mix malého městského auta.
Výrazný je u nového Sparku vzhled – tvůrci se pokusili vytvořit automobil, jenž by zaujal svými extrovertními křivkami a obrovitými světlomety. Otázkou je, zda to designéři se svojí snahou nepřehnali a zda by střízlivější a jednodušší design neměl větší jiskru. Pochvala míří k pasivní bezpečnosti - nelze nezmínit velmi dobré výsledky nárazových testů EuroNCAP – Spark získal celkem čtyři hvězdičky a málem si sáhl i na maximálních pět.
Co potěší je i prostornost. Kola jsou umístěna až v rozích karoserie, takže se i při délce 3640 mm a šířce 1597 mm podaří jezdit se čtyřmi pasažéry průměrné výšky. Na krátké vzdálenosti převezete i dlouhány, dvoumetrový kolega novinář se při jednom z přesunů skrz centrum Atén nasoukal na zadní sedadla a podle jeho slov měl místa vcelku dostatek.
Páté dveře nelze otevřít jinak než klíčkem, v praxi jde o dost nešťastné řešení.
Volant lze seřídit jen výškově
FOTO: Chevrolet
Volant lze seřídit pouze výškově. Kabina celkově působí jednoduchým dojmem, použité plasty navozují dojem levného vozu, kterým Spark s cenovkou okolo 200 tisíc korun bezpochyby je. Pochválit musíme tvůrce za dobře čitelný rychloměr; naopak ergonomicky méně zdařilé je umístění dveřních madel.
Manuální pětistupňová převodovka nebude patřit k nejpřesnějším na trhu, kulisa řazení je špatně vymezena, při řazení se kulisa občas zadrhávala. Tady se měl Chevrolet více snažit.
Dva benzínové čtyřválce
Podvozek je naladěn na komfortní jízdu. V rušných aténských ulicích s proplétajícími se řidiči skútrů a tuny odpadků válejícími se na ulici si malý Spark počínal obratně a o mnoho lépe než předchozí model, na finální verdikt je ale nutné si počkat do českého prostředí.
Po uvedení na trh bude Spark nabízen se dvěma motory- zážehovými agregáty o objemu 1,0, (50 kW / 68 k) resp. 1,2 litru (60 kW / 82 k). Oba čtyřválce mají litinový blok a čtyřventilovou techniku rozvodu. Oba agregáty jsou také vybaveny vícebodovým vstřikováním paliva a plní emisní limity normy Euro V.