Hlavní obsah

První jízda s BMW 220d GranCoupé: Stylovka, která potěší i v zatáčkách

Novinky, Marek Bednář

Na první pohled stylovka pro pozéry, ale svezte se i v zatáčkách a zjistíte, že takový předsudek je vážně daleko od pravdy. Nová řada 2 GranCoupé má možná diskutabilní vzhled, ale pod slupkou je vážně dobrým autem.

Foto: BMW

BMW 220d GranCoupé

Článek

Není to tak dávno, co BMW řady 2 bylo buď dvoudveřovou zadokolkou, nebo pětidveřovým MPV – a nic mezi tím. Jenže spousta lidí nedokáže ocenit výhody motoru vpředu podélně a pohonu zadních kol v mrňavém autě a radši mají o trochu víc místa uvnitř na stejném půdorysu. A hlavně chtějí něco stylového s modrobílou vrtulí na nose. Takže přivítejte BMW řady 2 GranCoupé.

Foto: BMW

BMW 220d GranCoupé

Technicky vychází z řady 1, kterou kolega nedávno testoval v ostré verzi M135i xDrive. Já jsem tedy pro krátké seznámení v okolí Prahy zvolil 220d, střízlivou civilní variantu, a navíc „jen” předokolku.

Začněme ale zvenčí – „dvojka” GranCoupé je delší a placatější, takže je oproti jedničce podstatně atraktivnější. Ano, přídí trochu připomíná „krtka” Active Tourer, ale protažená záď jí opravdu sluší a bezrámová okna jsou třešničkou na dortu. Jen si nejsem jist, jaký postoj zaujmout k zádi. Světla vypadají skvěle, byť mlhovka tu je jen jedna, ale ta lišta mezi nimi – nemůžu se zbavit dojmu, že vypadá jako srostlé obočí.

Strop je vzadu nízko

Otvírám dveře a zapadám do sedačky. Díky paketu M Sport má sedačky, které vážně dobře obepnou trup. Místa je tu tak akorát, abych se tu vešel, na všechno dosáhl a nikde mě nic neobtěžovalo.

Foto: BMW

Sedačky paketu M Sport se vážně povedly.

Když si sednu „za sebe”, vejdu se pohodlně nohama, ale nikoliv hlavou – strop je na mých 184 cm příliš nízko. Kvůli nevelkému otvoru dveří chce zejména vystupování ze zadních míst docela dost obratnosti. Naopak příjemným překvapením je solidně velký kufr.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Na závěsech víka kufru se možná šetřilo, ale otvor je dost velký a zavazadelník ještě víc.

Psát o tom, jak všechno působí bytelně smontované, asi nemá cenu – u BMW se to tak nějak očekává. Vyzdvihnu ale tlačítka předvoleb na středové konzoli, která vám ukážou, co je na nich uložené, když se jich dotknete, a intuitivní ovládání v podstatě všeho, co vás napadne.

Navigace v tomto konkrétním kusu je připojená k internetu a má data o dopravě v reálném čase, kdesi v centrálním displeji najdete teplotu a tlak oleje. Digitální přístrojový štít by mohl být využitý lépe, ale aspoň ta mapa v jeho středu je hezky provedená. Naopak minusem budiž tvrdá a obtížně zmáčknutelná tlačítka kolem voliče převodovky na středovém tunelu.

Foto: BMW

Levnější verze konzole na středovém tunelu, tedy bez „kříšťálu” v hlavici voliče, nepůsobí lacině a s touchpadem se díky matnému povrchu pracuje možná i lépe. Jen je škoda, že tlačítka jsou tak tvrdá.

Tlačítkem startuji dvoulitrový turbodiesel pod kapotou, voličem řadím D a vyrážím. Dokud neotevřu okno, motor je skvěle utlumen, a ani zvenčí není jeho zvuk nějak nepříjemný. Reakce na plynový pedál jsou na „nafťák” obstojné, a když na to trochu šlápnu, docela se i dá poslouchat.

Funguje i v zatáčkách, a ne z donucení

Co je důležitější, 400 N.m můžu využít nejen na rovinkách. Nečekal jsem žádné zázraky, ale tohle auto v zatáčkách vážně funguje. Podvozek a stabilizace srdnatě bojují s nedotáčivostí pod plynem, kterou zimní gumy na suchém asfaltu v 14 stupních nad nulou chtějí chytat neustále, ale troufnu si říct, že na dobrých letních pneumatikách bude podvozek držet jak přibitý i přes z hlediska jízdních vlastností úplně špatnou základní koncepci.

Foto: BMW

Nejenže se zatáček nebojí. GranCoupé je má rádo.

Při svižnější jízdě je nicméně opravdu znát, jak moc to auto chce xDrive se zadní nápravou, která umí poslat výkon na vnější kolo. O kolik lepší by nejen v zatáčkách mohlo být, kdyby nemuselo jen „hrabat předníma”.

Stačí jen trošičku zatlačit, vzít ostrou zatáčku trochu rychleji, a z auta je hned cítit, že není poskládané jen „aby se neřeklo”. A ani při klidné jízdě auto nepůsobí nevyváženě a zatáčí nesmírně ochotně, až jsem si musel ověřit, že nemá natáčecí zadní kola – tak je za každé situace mrštné.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Volant se dobře drží a pozice za ním je i díky sedačce výborná. A převodovka reaguje na manuální řazení pádly velmi rychle, ale nikoliv škubavě.

Mezi motorem a koly tu pracuje osmistupňová dvouspojka s označením Steptronic, jejíž chování by laik od klasického automatu s hydrodynamickým měničem točivého momentu stěží rozeznal. Řadí rychle a hladce do té míry, že o tom při klidné jízdě vůbec nevím.

Když se ale chci svézt trochu ostřeji, musím vzít řazení do vlastních rukou pomocí pádel pod volantem. Převodovka totiž má problém trefit správný kvalt pro výjezd z té konkrétní zatáčky a vznětový motor vytáčí zbytečně vysoko. A spotřeba? Za nějakých šedesát ne zrovna pomalých kilometrů jsem se dostal na číslo 7,1 l/100 km, což považuji za výborný výsledek.

V rámci možností skvělá volba

Přiznám se, že jsem se obával, aby „dvojka” GranCoupé nebyla „navrch huj, vespod fuj”, jak se říká v mé domovině na březích řeky Odry. Ona mě ale opravdu velmi příjemně překvapila, a to i v „nudné” verzi 220d s předním pohonem.

Foto: BMW

BMW 220d GranCoupé

Mnichovu se tady povedlo postavit auto, které splní roli stylovky do města, ale zároveň se s ním, jen co minete značku „konec obce”, můžete velmi hezky svézt v zatáčkách. Připouštím, na poslední „jedničku” se zadním pohonem či dvoudveřovou „dvojku” kupé či kabrio v jízdních vlastnostech nemá, ale v žádném případě není pro smích a pro Mercedes CLA bude víc než důstojným konkurentem.

BMW 220d GranCoupé (F44)
Motor:1995 ccm, řadový vznětový čtyřválec, turbo
Max. výkon:120 kW (163 k) při 4000 ot./min
Max. točivý moment:400 N.m při 1750-2500 ot./min
Převodovka:osmistupňová dvouspojková
0–100 km/h:7,5 s
Nejvyšší rychlost:225 km/h
Průměrná spotřeba:4,5-4,2 l/100 km
Pohotovostní/maximální hmotnost:1580/2050 kg
Délka x šířka x výška:4526 x 1800 x 1420 mm
Základní objem zavazadelníku:430 l
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:689 000 Kč (218i GranCoupé 140k 6M/T)
Základní cena testované verze:906 100 Kč
Cena testovaného vozu:1 311 860 Kč

Související články

Test BMW M850i GranCoupé: Bůh dlouhých cest

Pět metrů elegance, osm válců a pořádná síla pod kapotou, tak má vypadat špičkový grand tourer. Čtyřdveřová řada 8 je blízká dokonalosti tak moc, že věci,...

Výběr článků

Načítám