Článek
Rodinná SUV značky Peugeot, modely 3008 a 5008, jsou na trhu už od roku 2016, a tak v loňském roce prošly modernizací. Změny se týkaly zejména designu. A přídavku nočního vidění, ale to zatím nebyl prostor vyzkoušet.

Peugeot 5008
Oba modely spolu vyjma plug-in hybridu sdílí techniku; dá se říci, že 5008 je prodloužená 3008 o dvě místa k sezení, resp. kufr, ale rozdílů je o něco víc. Příď ale byla vždy stejná, takže i nyní dostala stejnou modernizaci.
Celá přední maska včetně nárazníku je u obou komplet nová a z krátké zkušenosti v pražských Vysočanech, kde Peugeot novinky českým novinářům představil, nutno říci, že jim to vážně sluší. Jak v detailech masky, jejíž mřížka falešně přechází až pod světlomety, tak i v „tygřích zubech” nových světel.

Svítící „tygří zuby” jsou jednou z nejviditelnějších novinek.
Ty samozřejmě ukrývají denní svícení a blinkry, jak je u nových peugeotů zvykem. A v osvětlení je novinka i vzadu – v sekvenčních LEDkových blinkrech.
Drobných změn se dočkal i interiér. Tou nejdůležitější je podstatně větší centrální displej, který nově, podobně jako např. v DS 7 Crossback, trvale zobrazuje nastavenou teplotu v klimatizaci po stranách hlavního zobrazení uprostřed; tím může být i Android Auto nebo Apple CarPlay.

Větší centrální displej je vítanou změnou.
Zůstává ale nutnost se pro změnu teploty přepnout do jiné sekce infotainmentu; k číslům po stranách displeje nepřibyla tlačítka k takovému úkonu. Podle českého zastoupení Peugeotu se o ničem takovém ani neuvažovalo.
Konfigurace volantu a displeje iCockpitu zůstala stejná – a příjemně mě překvapila, neboť 3008 i 5008 patří k hrstce peugeotů, v nichž na přístrojový štít vidím dobře.

Zobrazení přístrojového štítu jsou vizuálně úchvatná; zde si všimněte zejména bubnů po stranách.
Design uvnitř tohoto displeje zůstává jedním z bezkonkurenčně nejkrásnějších, které na současném trhu najdete. Nedrží se sveřepě žádných tvarů, rychlost je vždy perfektně čitelná a místo základních kruhů v některých zobrazeních nabízí bubny, které se otáčejí pod pevnou ručičkou.
Kromě toho stojí za pochvalu dvě varianty obložení přístrojové desky – šedý filc a dřevo. Nejen, že na obě svítí ve dveřích ambientní osvětlení, což vypadá milionově, ale také jsou obě velmi příjemné na dotek.

Hnědé falešné dřevo překvapivě dobře sedí k černé prošívané kůži na sedačkách.
K tomu, jak auta jezdí, si z kratičkých jízd dovolím jen pár postřehů; obě auta budeme mít ve standardním testu, kde se na jízdní kvality zaměříme podrobněji.
Jako první jsem zakusil třísetkoňovou 3008 HYbrid4, která řeší největší nedostatek běžné 3008, a sice absenci pohonu všech kol. Zadní kola sice pohání jen elektřinou, ale zato v režimu elektrické jízdy pro pohon využívá primárně zadní 112k elektromotor.

Zadní náprava s elektromotorem, palivovou nádrží a baterií u 3008 HYbrid4
Je tedy zadokolkou, což je na chování docela hezky znát. Až když přidám víc plynu, zapojí se do hry přední 110k elektromotor. V 13,2kWh baterii mají energie podle automobilky na 59 kilometrů, reálně odhaduji něco okolo 35-40 km, soudě dle toho, že při nabití baterie lehce nad půlku ukazoval displej dojezd 20 km.
Peugeot 3008 v Česku začíná na ceně 562 000 korun za základní výbavu Active s 1,2l tříválcem PureTech o výkonu 130 koní a s manuálním šestikvaltem. Verze HYbrid4 má 300 koní a stojí nejméně 1 200 000 korun.
Větší 5008 jsem vyzkoušel s benzínovou šestnáctistovkou o 180 koních a stejně výkonným dvoulitrovým turbodieselem, oba s osmistupňovým planetovým automatem značky Aisin.

Že je Peugeot 5008 o kus větší, poznáte za volantem okamžitě. Kvůli třetí řadě sedaček v něm ale nemůže být hybrid; ten přijde až s příští generací.
Na srovnání spotřeby nebyl prostor, ale zátah obou verzí, stejně jako kultivovanost, jsou velmi příjemné; adekvátní tomu, aby dokázaly rozumně hýbat plně naloženým autem. Oba mají v režimu Sport velmi příjemnou, rychlou odezvu na plynový pedál, a turbodiesel v kombinaci skutečného zvuku motoru a falešného zvuku z reproduktorů velmi zajímavě zní.
Na 5008 je okamžitě znát, že řídím o něco větší auto. Od B-sloupků dozadu je totiž zvětšené. Kromě dveří jednak odlišnými sedačkami v druhé řadě, na nichž je víc prostoru, ale kvůli třem mrňavým individuálním seslím méně pohodlí než v 3008. A jednak dvěma nouzovými sedačkami v kufru.
„Za sebe” se tady nevejdu ani náhodou, ale sedačky nejsou přehnaně tvrdé a dětem bude prostor stačit. A třebaže proces vyklápění sedaček není motorizován, je geniálně snadný – kromě krytu je vyklopení i zaklopení sedačky otázkou jednoho zatáhnutí za poutko, nanejvýš s docvaknutím, aby se sedačka zaaretovala.

Sedačky v kufru jsou nouzové, ale pro děti použitelné.
Peugeot 5008 v Česku začíná na ceně 605 000 korun za základní výbavu Active s 1,2l tříválcem PureTech o výkonu 130 koní s manuální šestistupňovou převodovkou. Nejsilnější benzín 1,6 PureTech o 180 koních začíná na 865 tisících s výbavou GT, turbodiesel 2,0 BlueHDi o 180 koních stojí ve stejné výbavě nejméně 915 000 korun.
Jako celek působí oba faceliftované modely lépe, hodnotněji, příjemněji než dřív. Nový design přídě je vizuálně posunul o obrovský kus, stejně jako větší displej v interiéru.