Článek
Třebaže nejznámější auto Henryho Forda je nesporně Model T, první nebyl, jak ostatně naznačuje i jeho jméno. První dvoustopé motorové vozidlo, které Ford sestrojil, slaví 4. června své 125 výročí – v roce 1896 ho dokončil, sekerou zvětšil vrata své dílny za domem v Detroitu a vyjel s ním na první zkušební jízdu.
Za volantem Fordu Mustang Mach-E: Parádní elektrické svezení
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gV_Y/kLAChF.jpeg?fl=cro,0,105,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Ford Quadricycle, jak se tento stroj jmenuje, měl místo k sezení pro dvě osoby, na přídi lampu, vespod dvouválec o výkonu čtyř koní a dvoustupňovou převodovku. Celé to stálo na kovovém rámu a čtyřech kolech z bicyklu. Proto stroj také dostal jméno Quadricycle – „čtyřkolka”.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gT_b/uFJE1j.jpeg?fl=cro,0,176,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Henry Ford (vlevo) se synem Edselem u Quadricyclu a patnáctimiliontého Modelu T (1927)
Poháněna byla zadní kola a těmi předními se otáčelo pomocí dlouhé páky, kterou obsluhoval řidič – a mohl se o obsluhu snadno podělit se spolujezdcem. Nebyla tu zpátečka – podle webu Automotive News stroj vážil asi 500 liber (227 kg), takže vytlačit ho z parkovacího místa asi nebyl problém, pokud by v roce 1896 něco jako parkovací místa existovalo.
Nebyly tu dokonce ani brzdy. Zda se brzdilo podrážkou o kolo, není přesně známo, ale jednoho by to napadlo; quadricycle byla zpřevodována do rychlosti 32 km/h. Zda tolik dokázala i vyvinout, není známo.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gZ_b/13KE2J.jpeg?fl=cro,0,0,1050,757%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Henry Ford, sedící na Quadricyclu, a Henry Ford IV. (1946)
Ford quadricycle prodal později v roce 1896 za 200 dolarů, což je ekvivalent dnešních 133 tisíc korun. Peníze použil na stavbu dalšího samohybu. První kousek, ten, který slaví výročí, nicméně údajně stále existuje – má stát v muzeu značky. Ford ho v roce 1904, když se jeho firma Ford Motor Company stávala úspěšnou, koupil zpátky za 65 dolarů (ekvivalent dnešních 41 tisíc korun).