Článek
Pondělní ráno u strahovského ateliéru, kde Škoda fotí své nejnovější modely pro PR a propagační účely a kam v posledních letech umožňuje vybraným novinářům přístup ještě před světovou premiérou.
Podepisujeme dokumenty o dočasné mlčenlivosti a scházíme do nasvíceného studia, kde již čeká Superb Combi v bílé barvě. Ve stejné se bude objevovat i v reklamách, bílou si mimochodem coby svou „komunikační” barvu mladoboleslavská automobilka vybrala i pro fabii v karosářském provedení kombi.
První dojmy po spatření superbu natočeného zádí? Vypadá přesně, jak jsme si mysleli. Na rozdíl od Superbu II, který byl výrazně hezčí ve verzi kombi, to podle nás u třetí generace sluší oběma karosářským verzím stejně.
Bylo by to těžké rozhodování. Kombi je samozřejmě výrazně praktičtější - papírově to ale není kdovíjak markantní - liftback nabídne 625, kombi litrů 660 (+ 27 l proti minulé generaci). Bráno metodikou VDA, která objem měří po hranu oken, samozřejmě kombi nabídne větší praktičnost kvůli tvaru pátých dveří, tady vskutku není co řešit.
Na vyklopené zádi si všímáme jednoduchých plastových výplní a zástupcem Škoda Auto jsme ujištěni, že nejde o finální podobu. Tento předvýrobní kus ještě není finální podobou, kterou si koupí zákazníci.
Vpředu objevujeme zřetelné nelícování kapoty, na fotografiích to vynikne až při hodně detailním zkoumání. S ohledem na to, jakou péči zde automobilům věnují při nasvěcování nebo přemísťování v ateliéru (všimněte si, že loga na všech kolech jsou vždy srovnaná), nám to částečně kazí estetický dojem z tohoto jinak krásného modelu.
Praktičnost od A do Z
Sedáme si na zadní sedadla, kde je pro hlavu pocitově o pár milimetrů více prostoru než v liftbacku. Na příčný ani podélný prostor si ale nebudete stěžovat v žádné ze dvou verzí nového superbu - zejména pro nohy je ho zde plýtvavě mnoho a superb tak v tomto parametru může konkurovat s o třídu většími automobily.
Interiér - výborně ergonomicky navržený a přehledný - je jedna k jedné stejný s liftbackem, takže si opět nemůžeme odpustit kritickou noticku ohledně přehnané podobnosti s octavií, jakkoliv jí z hlediska snižování nákladů na výrobu chápeme.
S centimetrem v ruce jsme naměřili velikost vstupního otvoru do kufru - 110 x 99 cm je výbornou hodnotou, u kombi očekávatelnou. Potěší i nízká nakládací hrana a výška, po kterou se zadní dveře vyklápí - ani se 190 centimetry se hlavou při nakládání věcí nebouchnete.
Samotný zavazadelník je dlouhý 116 centimetrů a na šířku měří 106 centimetrů - stejně jako v liftbacku. Výška po hranu okna činí 49 centimetrů. Škoda do výsledných 660 litrů započítává i prostor pro rezervní kolo, který jinak „sebere” cca 25 litrů objemu. Se sklopenými zadními sedadly má zavazadlový prostor objem téměř dvou kubíků – 1950 litrů.
Nechybí ani praktické sklápění zadních sedaček pomocí tlačítka v zavazadlovém prostoru a praktická jsou i poutka, háčky a nejrůznější síťové programy. Jsou to detaily, ale málokterý výrobce je má tak propracované jako právě Škoda.
Skvělou novinkou, kterou nabídne i liftback, je vysunutí tažného zařízení lehkým povytažením páčky v zavazadelníku a následným „srovnáním” nohou. Mimořádně jednoduché, mimořádně praktické. Doufáme, že tuto vychytávku časem v rámci modelové péče dostanou i další modely, u nichž není nasazování „koule” úplně snadné - yeti, octavia.
Světová premiéra i prodej v září
V září si nový Superb Combi odbude svou výstavní premiéru na 66. mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem (IAA). Ještě v tomtéž měsíci se začne prodávat, cenu zatím automobilka nezveřejnila.
Očekáváme příplatek proti liftbacku ve výši 25 tisíc korun, u současné generace se připlácí 30 tisíc. Cena za superb v tomto karosářském provedení začíná v Česku na částce 599 900 korun.