Článek
Příběh elektromobilu ID.3 si Volkswagen zatím za rámeček nedá. Hatchback nižší střední třídy má být zlomovým autem, prvním lidovým elektromobilem postaveným na speciální elektrické platformě MEB. Tento model se srovnává i s původním Broukem nebo Golfem.
Jenže porod to nebyl vůbec jednoduchý. Koncept s s názvem I.D. se ukázal už v roce 2016 na autosalonu v Paříži, aby nalákal na budoucnost. Sériový vůz jsme si poprvé prohlédli v září 2019 na autosalonu ve Frankfurtu. Už tehdy se jednalo o opožděnou premiéru.
VW ID.3 chce být elektromobilem pro masy, při premiéře jsme ho prohlédli do detailu
Jsme sice zvyklí, že po premiéře se k prvním zákazníkům vozy dostanou až za několik měsíců, ovšem v případě ID.3 se jedná o čistý rok. Alespoň podle prohlášení automobilky, která chystá vstup na trh právě v letošním září.
Vinit z toho podle řady německých médií lze problémy se softwarem, přestože to automobilka nikdy oficiálně nepřiznala. Novinka totiž bude zpřístupňovat řadu funkcí online, klidně i na dodatečnou objednávku. Například v dubnu letošního roku informoval německý Süddeutsche Zeitung, že se o softwaru palubní výbavy interně hovoří jako o „absolutní katastrofě”.
Do toho všeho se ještě vývojáři při dolaďování novinky museli potýkat s omezeními kvůli pandemii nového typu koronaviru. „Uplynulé měsíce byly pro celý tým, který připravuje výrobu modelu ID.3, velkou výzvou, ztíženou navíc podmínkami probíhající pandemie. O to důležitější je skutečnost, že nyní již stojíme bezprostředně před uvedením modelu ID.3 na trh,” uvedl Thomas Ulbrich, člen představenstva Volkswagenu odpovědný za elektromobilitu.
Těsně pod milion
Trable jsou zřejmě zažehnány. Zájemci o první edici, tedy 1st Edition, dostanou své vozy v září. Druhá vlna předávání elektromobilů z edice ID.3 1st se uskuteční ve 4. čtvrtletí letošního roku.
Vcelku netradičně se první várka dělí do tří pevně daných výbavových stupňů.
Základní ID.3 1st se základní výbavou stojí podle českého zastoupení ”necelý 1 000 000 Kč”. Zahrnuje navigační systém, přijímač digitálního rozhlasového vysílání DAB+, dvouzónovou klimatizaci, vyhřívání sedadel a volantu, loketní opěrky vpředu, nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu 100 kW, resp. střídavým proudem (AC) o výkonu 11 kW či 18palcová kola z lehké slitiny.
Volkswagen má po problémech se softwarem i údajným rasismem nového šéfa
ID.3 1st Plus za „méně než 1 150 000 Kč” disponuje navíc zadní kamerou a bezklíčkovým přístupovým systémem, tmavě tónovanými skly oken, paketem stříbrných prvků pro exteriér, světlomety Matrix LED, zadní svítilny LED s dynamickými ukazateli směru a 19“ koly z lehké slitiny.
Ve vrcholné verzi ID.3 1st Max s cenou „pod hranicí 1 300 000 Kč” je sériová výbava doplněna head-up displejem s rozšířenou realitou, dvěma dodatečnými reproduktory, panoramatickým střešním oknem a 20“ koly z lehké slitiny. Řidič má navíc k dispozici asistenta pro jízdu s vysokým stupněm automatizace, asistenta pro změnu jízdního pruhu, pro stav nouze a telefonní rozhraní Comfort s možností indukčního nabíjení.
Technicky první vozy disponují větší sadou akumulátorů s kapacitou 58 kWh. Pohon zajišťuje elektromotor uložený v oblasti zadní nápravy, který poskytuje nejvyšší výkon 150 kW a maximální točivý moment 310 Nm. Normovaný dojezd na jedno dobití se pohybuje mezi 300 a 420 km.