Článek
Máte Octavii III. generace, ale po pondělním představení IV. generace přemýšlíte o upgradu? Novinek a změn je spousta, i když siluety starého a nového auta zas tak odlišné nejsou. V čem si polepšíte a v čem naopak nikoliv, jasně ukáže tohle srovnání.
Škoda představila novou Octavii
Zepředu zaujmou úplně jinak tvarované světlomety. „Čtyřoká” Octavia je dodnes velmi kontroverzní, takže nově jsou světlomety v jednom kuse. Dá se jim vytknout, že vertikální linky nejsou rovnoběžné, ale ta vnitřní má mít pokračování v nové masce chladiče.
Siluetou jsou si nový a starý vůz velmi podobné. Liftback si zachoval „hokejku” v dolní lince oken na zadních dveřích, kombík zase, soudě dle fotografií, má nepatrně více skloněné zadní čelo. Jak ukážou tabulky oficiálních rozměrů úplně dole, liftback na výšku narostl, kombík je naopak nižší. U obou karosářských variant se zavazadelník sice zvětšil, ale od opěradel zadních sedadel by měl být o něco kratší.
Obě karosářské varianty si zachovaly zadní registrační značku na pohyblivých kusech karoserie, ale už kolem ní nejsou šikmé prolisy. Světla nové Octavie jsou také zásadně jiná. Blinkry jsou sekvenční a brzdová světla údajně nejsou nahoře, nýbrž je tvoří dvě šikmé linky uvnitř „céčka” rozsvícené obrysovky.
Poměrně zásadní změny vidíme v interiéru. Kromě dvouramenného volantu udeří do očí „plovoucí” displej na vrchu středové konzole, výdechy klimatizace se přesunuly pod něj. Ovládání klimatizace, které dosud v Octavii vždy mělo vlastní panel, se přesunulo do dotykového displeje.
Nikoliv nepodobně koncernu PSA, u nějž to je největší chyba ergonomie interiéru. Místo jediného pohybu fyzickým kolečkem totiž musíte několikrát klepnout na displej, což odpoutává pozornost od řízení mnohem více. Jestli se s tím vývojáři Škody popasovali lépe, uvidíme, až se s novinkou svezeme.
Z dalších změn interiéru vypíchněme výrazně menší volič dvouspojkové převodovky DSG, který je nyní jen páčkou na středovém tunelu. A také fakt, že nová Octavia nepotěší majitele starších smartphonů – je vybavena pouze konektory USB-C, stejně jako Kamiq nebo Scala.
Nová Octavia je oproti té staré delší a širší bez zrcátek, avšak včetně zrcátek je užší. Měří 2003 mm a těsně se tak nevejde do zúženého pruhu s limitem šířky dva metry. O dva centimetry narostl přední převis a vpředu i vzadu se zmenšil rozchod kol. Co to udělá s jízdní stabilitou, je zatím otázkou. Plusem je ale prostornější interiér vpředu, a to do šířky i na výšku. Na zadních sedadlech je v obou generacích prostoru o něco méně, jak ukážou tabulky úplně dole, poskládané z oficiálních hodnot.
Srovnání rozměrů Škody Octavia liftback III. a IV. generace | ||
---|---|---|
Rozměry v milimetrech | III. generace | IV. generace |
Délka | 4670 | 4689 |
Šířka bez zrcátek/se zrcátky | 1814/2017 | 1829/2003 |
Výška | 1461 | 1470 |
Rozvor náprav | 2686 | 2686 |
Rozchod kol vpředu/vzadu | 1549/1540 | 1543/1535 |
Objem zavazadelníku (v litrech) | 590 | 600 |
Délka ložné plochy | 1084 | 847 |
Šířka interiéru vpředu/vzadu | 1454/1449 | 1463/1444 |
Výška od sedáku po strop vpředu/vzadu | 983/980 | 1040/970 |
Délka předního/zadního převisu | 890/1094 | 910/1109 |
Srovnání rozměrů Škody Octavia Combi III. a IV. generace | ||
---|---|---|
Rozměry v milimetrech | III. generace | IV. generace |
Délka | 4667 | 4689 |
Šířka bez zrcátek/se zrcátky | 1814/2017 | 1829/2003 |
Výška | 1495 | 1468 |
Rozvor náprav | 2686 | 2686 |
Rozchod kol vpředu/vzadu | 1549/1540 | 1543/1535 |
Objem zavazadelníku (v litrech) | 610 | 640 |
Délka ložné plochy | 1050 | 847 |
Šířka interiéru vpředu/vzadu | 1454/1449 | 1463/1444 |
Výška od sedáku po strop vpředu/vzadu | 983/995 | 1039/985 |
Délka předního/zadního převisu | 890/1092 | 910/1091 |