Článek
Přechod od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům by v Evropské unii mohl vést k zániku 501 tisíc pracovních míst ve výrobě automobilových součástek. Vyplývá to ze studie, kterou pro evropskou asociaci dodavatelů automobilových součástek a systémů CLEPA vypracovala poradenská společnost PwC.
Vznik nových pracovních příležitostí v produkci součástek pro elektromobily by tuto ztrátu mohl kompenzovat pouze z necelé poloviny. Vzniknout by mohlo 226 tisíc nových míst. Celkově by tak zaniklo 275 tisíc pracovních míst, píše se ve studii.
Celkem je v současnosti zaměstnáno u subdodavatelů automobilek v Evropě 1,7 milionu lidí a přímo u automobilek 1,2 milionu lidí. Dalšího zhruba 1,2 milionu lidí zaměstnává např. výroba pneumatik, baterií nebo elektrosoučástí a 3,2 milionu lidí v podpůrných službách, vyjmenovává ze studie web Automotive News.
Kolínská Toyota začala vyrábět evropské auto roku

„Studie podtrhuje rizika, která přechod k elektromobilům představuje pro živobytí statisíců lidí,“ uvedla generální tajemnice asociace CLEPA Sigrid de Vriesová. Upozornila rovněž, že dodavatelé automobilových součástek zajišťují většinu výrobních pracovních míst v automobilovém průmyslu.
Přelomový rok 2035
Evropská komise navrhuje úplný zákaz prodeje aut se spalovacím motorem po roce 2035. Podle studie by v takovém případě ve výrobě součástek pro tato auta mohl onen půlmilion míst zaniknout do roku 2040, a to pokud by proběhly změny navržené v balíku s názvem „Fit for 55“.
Studie vypočítává tři scénáře, přičemž ve dvou z nich vidíme masivní ztráty pracovních příležitostí. Tím jediným, v němž počet pracovních míst roste, je využívání smíšených technologií pro pohon aut. Tak by klesly emise CO2 ze současných 95 na 20 gramů CO2/km v roce 2040, ovšem přibylo by 200 tisíc pracovních míst.
Prostřední scénář je ten plánovaný, který by znamenal emise CO2 z dopravy snížit na nulu v roce 2040 za cenu toho, že 275 tisíc lidí přijde o práci. Třetí, nejextrémnější, uvažuje snížení emisí CO2 z dopravy na nulu v roce 2030, což by ovšem znamenalo ztrátu 360 tisíc pracovních míst. V každém případě by se to nejvíce dotklo Německa, Itálie, Španělska a Rumunska.
Při výrobě elektromobilu vzniká o 70 procent více emisí, přiznává Volvo

„Potřeby společnosti jsou příliš rozdílné na to, aby fungoval přístup 'jedno řešení pro všechny'. Regulační rámec, který je otevřený všem dostupným řešením, jako je použití hybridních technologií, zeleného vodíku a obnovitelných, udržitelných paliv, dá prostor k rozvoji inovacím,“ komentovala závěry studie dále de Vriesová.
Starší studie na pomocné téma, kterou si asociace CLEPA nechala vypracovat u firmy Boston Consulting Group (BCG), tak černě vývoj počtu pracovních míst v automobilovém průmyslu nevidí, ovšem taky se zaměřila na situaci do roku 2030, nikoliv 2040, jak to učinila PwC.
Přechod k výrobě elektrických aut by podle ní znamenal ztrátu 630 pracovních míst tam, kde práce souvisí s výrobou spalovacích motorů. Poptávka po bateriích, nabíjecí infrastruktuře a dalších službách by ale vytvořila 580 tisíc pracovních míst, což znamená ztrátu „jen“ 50 tisíc míst.
Útlum spalovacích motorů v Německu způsobí ztrátu mnoha pracovních míst

BCG říká, že zhruba 2,4 milionu pracovníků by potřebovalo přeškolení. 1,6 milionu lidí z toho by zůstalo ve svých současných pozicích i firmách, pouze s „drobně odlišnými požadavky“. 610 tisíc lidí by zůstalo v automobilovém průmyslu, ale pracovalo by na něčem jiném – např. místo převodovek by vyráběli elektrické motory.
A konečně 225 tisíc lidí by potřebovalo „kompletní rekvalifikaci a relokaci“, takže by pracovali jinde na něčem zcela jiném, než pracují dnes. BCG nicméně podporuje rychlý přechod k elektromobilům.