Článek
Dosud to je jedna z velkých výhod pro majitele elektromobilu či plug-in hybridu, který se často pohybuje po Praze – za parkování v modrých zónách se speciální „elektromobilní“ značkou, začínající písmeny „EL“, nemusí platit. Brzy by však pražští radní mohli tuto výsadu poměrně razantně omezit.
Návrhy na změny v rámci fungování „modrých zón“, tedy systému zón placeného stání (ZPS), které se postupně rozrůstají celým městem, projednávali zastupitelé na zasedání 16. června, magistrát však o ní informoval až o několik dní později. Změna v režimu pro auta do zásuvky byla jedním z bodů.
Majitelé elektroaut a některých hybridů mohou ode dneška žádat o speciální značky
Navrhovaná změna zní, že by v pražských ZPS mohla volně parkovat jen elektrická vozidla registrovaná v Praze. Kdo tedy dojíždí elektromobilem do hlavního města do práce a volné parkování využívá, měl by smůlu.
Důvod je jednoduchý – aut s elektromobilní značkou přibývá. Z toho mimochodem můžeme vytušit, že volné parkování je dočasné i pro auta registrovaná v Praze – bude fungovat do té doby, než se radní usnesou, že i v Praze jich začíná být příliš.
„Praha bohužel není nafukovací. Původní záměr nechat parkovat zdarma všechny bezemisní nebo nízkoemisní vozy bez rozdílu místa pobytu byl naprosto správný, ale doba se posunula. Tento typ automobilů se velmi rozšířil a my musíme primárně myslet na Pražany, kteří zde bydlí, a na podnikatele, kteří v Praze podnikají,“ nechal se slyšet zastupitel Tomáš Portlík (ODS).
Na elektromobil až 300 tisíc. Obce a úřady mohou žádat dotace na auta s alternativním pohonem
Samozřejmě, pro dojíždějící by tak klesla motivace pořídit si nízkoemisní vozidlo. Na tom se shodli zástupci automobilek Peugeot, BMW i Volkswagen, citovaní webem iDnes.cz.
Pro připomenutí, registrační značku začínající písmenem EL si mohou pořídit lidé na ty vozy, které emitují do 50 g CO2 na kilometr jízdy. Spadá tam většina plug-in hybridů a všechny elektromobily či vodíková auta s palivovými články. Kromě parkování zdarma v Praze také vozy s touto značkou nemusí platit dálniční známku.
Modré zóny v Praze fungují 25 let. Nápad regulovat parkování je však starší
K dalším navrhovaným změnám ve fungování ZPS patří kredit určitého množství hodin parkování ročně, které by každý rezident mohl věnovat návštěvám nebo řemeslníkům. Návrh zmiňuje počet 60 či 120 hodin.
Také by mohlo být zavedeno zvýhodněné návštěvnické stání, jinými slovy paušál na určitý čas pro lidi, kteří do některých míst jezdí pravidelně, a možnost pro městské části v rušných lokalitách zvyšovat cenu krátkodobého stání nad současné maximum.
Město chce dále automatizovat vyhodnocování přestupků v parkování v zónách. Kvůli nedostatku strážníků chce, aby se podezření rovnou stalo přestupkem bez nutnosti dokazování ze strany městské policie. Jak ovšem něco takového obstojí z hlediska presumpce neviny, je otázkou.
Navrhované změny, budou-li schváleny, by měly vejít v platnost na začátku roku 2023.