Článek
Nestává se často, aby automobilka limitovanou edicí svého nejostřejšího auta oslavovala výročí nějakého jiného než zcela vlastního závodního týmu. Přesně to však Porsche dělá modelem 911 GT2 RS Clubsport 25. Na druhou stranu tým Manthey Racing není ledajaký závodní tým.
Byl založen v roce 1996 Olafem Mantheym, úspěšným závodníkem tehdejšího DTM, Porsche Carrera Cupu a Porsche Supercupu. Tým Manthey po celou dobu své existence s Porsche úzce spolupracuje, a to až do té míry, že v současnosti dle tiskové zprávy zajišťuje závodní zázemí pro tovární 911 RSR ve vytrvalostním šampionátu FIA World Endurance Championship. Automobilka Porsche v něm od roku 2013 drží 51% vlastnický podíl.
Zpět ale ke speciální devět set jedenáctce. Jak je nasnadě z obrázků a videa, změn oproti sériové 911 je opravdu hodně. Základem pro stavbu se stal model 911 GT2 RS Clubsport z roku 2018 – tedy vůz předchozí generace označené 991. Je to jasně vidět zejména na zadních světlech.
Za zadní nápravou pracuje 3,8litrový plochý šestiválec, který se předvedl i ve speciálním retrokonceptu Porsche 935 z roku 2019. Dává 700 koní a posílá je přes sedmistupňovou dvouspojku PDK na zadní kola.
Další úpravy zahrnují jeden velký, uprostřed umístěný chladič, který je v chlazení konzistentní ve velkém rozsahu rychlostí a méně náchylný k poškození při drobných kolizích s ostatními závodníky. Díky tomu se také uvolnilo víc místa před předními koly pro lepší chlazení předních brzd.
Nové jsou také veškeré aerodynamické úpravy karoserie od křidélek na předním nárazníku až po gigantický difuzor pod tím zadním. Samozřejmostí je kompletně hladký podvozek a ohromné křídlo na zádi, které je pro ještě lepší efektivitu zavěšené shora, nikoliv podpírané zespoda.
Za zmínku stojí také odtrhová hrana na zádi, která zadní čelo vozu „objímá”. Podobně vypadala závodní devět set jedenáctka, kterou si v roce 1996 tým Manthey sám postavil.
Porsche Boxster slaví 25. narozeniny speciální edicí
Speciální jsou také přední světlomety. Jejich idea – čtyři světelné „pruhy” – pochází z továrního 911 RSR, které vyhrálo Le Mans, ovšem prošly dalším vývojem s cílem, aby co nejlépe osvětlovaly závodní trať. Směrovky jsou integrované uvnitř, aby se ušetřila hmotnost a prostor.
Jak je nasnadě, tohle auto je určeno výhradně pro použití na závodních tratích, nedostane registrační značky pro běžný provoz. K mání je 30 exemplářů v ceně od 525 tisíc eur (13,34 milionu korun) bez daní. Jestli ještě nějaké kusy zbývají, nebo zda si je už dychtiví sběratelé rozebrali, automobilka neuvádí.