Hlavní obsah

Policie bude kvůli předjíždění cyklistů spolupracovat se soudními znalci

Povinný odstup od cyklisty při předjíždění, který je od roku 2022 stanoven na 1,5 metru, řidič nemá jak poznat, říká šéf dopravní policie Jiří Zlý. Na posuzování, zda došlo k přestupku, chce spolupracovat se soudními znalci.

Foto: DPA/ Robert Michael , ČTK

Ilustrační foto

Článek

Policie ve snaze o dokázání přestupku při předjíždění cyklistů řidiči aut bude spolupracovat s odborníky ze soudního znalectví a využívat některé technické pomůcky. Při diskusi na téma bezpečnosti silničního provozu to řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Zároveň apeloval na individuální posuzování konkrétních situací v provozu. Povinnost začne platit od příštího roku.

„Řidič není schopen a nemá žádné měřidlo k tomu, aby rozpoznal při levostranném řízení vozidla a pravostranném předjíždění cyklisty ten odstup. Nicméně máme zde různé pomůcky, jako je například standardní šířka jízdního pruhu a další věci, které to řidiči nějakým napovědí. Budeme nyní zpracovávat další pomůcky, jak to řidičům usnadnit,” podotkl šéf dopravní policie. Chystá se i edukační kampaň, ve které se bude snažit řidičům pomáhat odstup rozeznat.

Jeden a půl metru od cyklisty: Kdy povinný odstup neplatí a jaké hrozí pokuty

AutoMoto

„Policie nemá jednoduchou úlohu v dokazování toho přestupku,” řekl Zlý. Policie podle něj nyní hledá možné cesty, jak to zajistit, spolupracovat bude například s odborníky ze soudního znalectví. Zároveň budou policisté používat některé technické pomůcky. „Nicméně je k tomu potřeba přistupovat se zdravým rozumem,” doplnil Zlý.

Bezpečnou vzdálenost pro předjíždění cyklistů navrhla do silničního zákona zapracovat skupina poslanců v čele s Petrem Dolínkem z ČSSD. Nově bude nutné vozem míjet cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru tam, kde je to možné. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině by stačila metrová vzdálenost pro předjíždění.

Co způsobí povinný odstup aut od cyklistů? Na ostřikovače ani nemyslete

Podcasty a pořady

Podle kritiků je změna nedomyšlená a na českých silnicích nerealizovatelná. Stanovila přesnou hranici 1,5 metru, ovšem nerespektovala přitom fakt, že není jak rozpoznat vzdálenost 1,49 m od 1,51 m.

Kromě toho, že řidič nemá jak odstup ohlídat, je v ČR velké množství úseků silnic, které jsou na dodržení tohoto odstupu jednoduše příliš úzké. Autoři úpravy a její podporovatelé hovoří o vzájemné ohleduplnosti a respektu.

Související články

Povinný odstup od cyklistů se policii nelíbí

Do zákona o silničním provozu se zřejmě už brzy dostane novinka v podobě povinného bočního odstupu při předjíždění cyklisty. Řidiči budou muset od července...

Výběr článků

Načítám