Článek
Přestože celkový pokles registrací o tři miliony aut kvůli koronaviru nejvíce zasáhl vozidla s naftovým a benzinovým pohonem, konvenční typy paliv trhu stále dominovaly s podílem 75,5 procenta. Oznámila to asociace evropských výrobců aut ACEA.
Důvodem růstu aut na elektrický pohon byla snaha automobilek zvýšit podíl ekologických vozidel na prodejích kvůli snížení průměrných emisí za produkci. Za nesplnění limitů jim poprvé hrozily pokuty od EU.
V Evropě se poprvé prodalo víc elektrifikovaných aut než dieselů
Ve čtvrtém čtvrtletí počet registrací elektricky nabíjených vozidel v EU vyskočil ze 131 000 jednotek v roce 2019 na téměř půl milionu, čímž poprvé překonal objem prodeje hybridních elektrických automobilů.
Tento silný nárůst byl do značné míry způsoben vládními stimuly pro vozidla s nízkými a nulovými emisemi. Například v Německu se registrace elektromobilů v posledním čtvrtletí zvýšily o více než 500 procent. Hybridní auta zaznamenala během posledního čtvrtletí nárůst o 105 procent na 435 260 vozů.
„Nízkoemisní vozidla byla jediná kategorie osobních aut, která v loňském roce nezaznamenala propad, ale naopak rostla. Bylo to dáno mimo jiné i jasnou podporou automobilek s cílem snížení průměrných emisí jejich produkce. Toyota má v tomto směru významný náskok. Hybridy vyrábíme již čtvrt století a v současnosti nabízíme hybridní verzi u každé modelové řady. V loňském roce vzrostl u Toyoty na českém trhu podíl prodávaných hybridů zhruba o pět procentních bodů na 42 procent osobních vozů,” uvedl generální ředitel skupiny Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Život s plug-in hybridním Peugeotem 3008: Závěr dlouhodobého testu
Podle automobilového experta EY Petra Knapa lze loňský rok vnímat z pohledu aut na alternativní pohon jako zlomový. „To číslo letos dále poroste, i když již nepůjde o zdvojnásobení podílu,” podotkl.
Zvyšující se zájem o auta na elektřinu je podle společnosti Arval patrný také u českých firem, které tvoří tři čtvrtiny tuzemských zákazníků automobilek. Alespoň jednu alternativní technologii má podle průzkumu Arvalu ve svém vozovém parku 14 procent českých firem.
Chystaná emisní norma Euro 7 může znamenat konec nehybridních aut
„I v příštích letech očekáváme díky rozšiřující se nabídce modelů s alternativními pohony minimálně dvojnásobný meziroční nárůst těchto skupin vozidel. Globálně chce společnost Arval do roku 2025 provozovat více než půl milionu elektrifikovaných aut,” dodal konzultant Arvalu CZ Tomáš Kadeřábek.
V Česku se loni prodej nových aut s hybridním pohonem zvýšil o 52 procent na 12 674 vozů. Prodej elektromobilů se zvýšil o 331 procent na 3262 aut. Celkově se trh s osobními auty loni propadl o 18,8 procenta na 202 971 vozů.