Článek
„Toto plně elektrické auto přijde v sériové verzi v roce 2020 a bude se prodávat i v Evropě a na dalších trzích,“ uvedl pro Novinky.cz šéf automobilky Škoda Bernhard Maier. Škoda chce kromě tohoto modelu a plug-in hybridního Superbu přijít ještě s dalšími podobně orientovanými modely. Jaké to budou zatím šéf mladoboleslavské automobilky nechtěl říct. Jisté je, že v roce 2025 by Škoda měla mít celkem pět modelů, které budou buď čistě elektrické, nebo budou kombinovat pohon na elektřinu a benzín. [celá zpráva]
Podle předpokladů by v roce 2020 mělo být v Evropě registrovaných osm procent hybridních vozidel, o pět let později by tento podíl měl stoupnout na čtvrtinu. V Číně by v tomto období mělo jezdit dle předpokladů dokonce 30 procent hybridů.
Škoda ukázala (zatím pouze v rozpracované podobě) studii Vision E. Měli jsme možnost si ji důkladně prohlédnout naživo alespoň v podobě hliněného modelu. Na studii se zatím intenzivně pracuje, aby byla připravena na dubnovou světovou premiéru.
Studie Mission E je Kodiaqem kupé
Mision E připomíná stávající model Kodiaq, díky prudkému zkosení v zadní části ale navozuje dojem kupé. Přináší hodně emocí, přesně jak to nastolil šéf značky Maier. Přední část je pak obdobná, maska chladiče ale není vyplněna lamelami, nýbrž je typicky hladká.
Nevšedním a krásným detailem představené studie, která vznikla pod vedením nyní již ex-designéra Jozefa Kabaně, je pak logo Škody na obou bocích karoserie, které plynule přechází k zadním dveřím. Zkoumaná hliněná studie stojí na obřích 21palcových kolech. Bohužel fotit jsme nesměli, takže vám nyní můžeme ukázat pouze trojici skic.
Studie, která se v reálné podobě poprvé ukáže na autosalonu v Šanghaji, je dlouhá 4645, široká 1917 a vysoká 1550 mm. V porovnání s Kodiaqem je studie prakticky stejně dlouhá, avšak užší (1882 mm) a výrazně nižší (1676 mm). Nabídne i větší rozvor náprav, a to 2850 mm (Kodiaq 2791 mm).
Dojezd 500 km, částečně autonomní jízda
O pohon vozu postaveného na koncernové platformě MEB se starají dva elektromotory o celkovém výkonu 225 kW (306 k). Výkon se přenáší na obě nápravy, popisovaný model tak bude fungovat jako „čtyřkolka“. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena při 180 km/h a co je důležité, lithium-iontové baterie při ideálních podmínkách zvládnou 500 kilometrů.
Podle odhadů bude v roce 2030 zhruba 15 procent všech nových automobilů jezdit plně autonomně. Studie Vision E v současné době „zvládá“ třetí stupeň z celkových pěti, umí se automaticky pohybovat v kolonách, v režimu
autopilota projet některé úseky dálnic, držet se v jízdním pruhu nebo automaticky vyhledávat volná parkovací místa a automaticky na ně zajíždět a vyjíždět z nich.
V tuto chvíli ale v žádném případě stupeň 3 nemůže nahradit řidiče a žádná automobilka na světě nenabízí sériově nic více. Ani americká Tesla, která jen marketingem navozuje dojem, že její technika umí něco víc než konkurence. A když jsme u Tesly, Vision E by měl být – jakkoliv to nikdo z automobilky před novináři nahlas neřekl - levnějším konkurentem modelu X. Uvidíme, výchozí základ pro to má velmi dobrý.