Článek
Na Dvoračky, horskou boudu založenou počátkem sedmnáctého století, se přes zimu vozí náklad i ubytovaní hosté ve sněžné rolbě, letošní sezónu začala pásová vozidla (na parkovišti před horskou chatou stojí hned čtyři) jezdit v prosinci a pendlovat budou až do Velikonoc. Není divu, chata stojí v nadmořské výšce 1140 metrů.
Amarok je poctivě udělaný pick-up, s obyčejným SUV bychom se patrně nahoru nedostali. Při menší sněhové nadílce jezdí majitel chaty z úzké cesty vytahovat zapadlá auta, jejichž sebevědomí majitelé přecenili schopnosti svých sportovně-užitkových vozidel.
„Dnes je pěkně umrzlo, takže pořádnou čtyřkolkou se dá vyjet,” uvedla Petra Pouchová, spolumajitelka horské boudy Dvoračky a přilehlého hotelu Štumpovka. Kdyby byl měkký sníh nejspíš bychom se prý v něm bořili a nahoru dost možná nevyjeli.
Paradoxně bylo náročnější jet úsek v nižších polohách, kdy ve vyjetých kolejích na mokrém sněhu auto nedrželo směr, zhruba od poloviny kopce na umrzlém sněhu se oranžový pick-up s nepřehlédnutelnou světelnou rampou (čtyři světla nahrazují dálková světla a v noci svítí opravdu brutálně) choval předvídatelněji.
Stálý pohon 4x4, redukce chybí
Testovaný amarok má stálý pohon všech kol 4Motion s diferenciálem Torsen, tedy nikoliv mezinápravovou spojku Haldex, kterou mají třeba golfy nebo octavie. Osmistupňová automatická převodovka je vzhledem k použitému pohonu i uložení motoru s klasickým hydrodynamickým měničem stejná jako v touaregu, Porsche Cayennu či Audi A8 - nejde tedy o dvouspojkové ústrojí, ale o klasický automat od německé firmy ZF.
U amaroku je první stupeň zpřevodovaný „do pomala” a nahrazuje redukční převodovku, při jízdě do čtyřkilometrového stoupání jsme jeli na první až druhý stupeň. Při běžné jízdě jsme se 180koňovým BiTDI jezdili za deset litrů, výjezd k horské v boudě znamenal odběr 46 litrů nafty na sto ujetých kilometrů.
Výbornou pomůckou byl asistent pro sjíždění svahů, který aniž byste museli šlapat na brzdový pedál, udržuje stálou rychlost cca 5 km/h. Když jsme jej vypnuli, auto se hrnulo dolů a brždění s prokluzujícími koly nebylo tak komfortní - asistent spolupracuje s ABS.