Hlavní obsah

PAL-V Liberty, létající auto z Nizozemska, se představí v Ženevě

PAL-V Liberty je vírník, se kterým můžete jezdit po silnici skoro jako s normálním autem. Výcvik nutný k jeho pilotování není dlouhý, a byť nemůže startovat vertikálně, stačí mu velmi krátká ranvej. Má to jen jeden zádrhel - stojí bezmála 13 miliónů.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

PAL-V One: prototyp auta-vírníku, který si brzy budete moci koupitVideo: AP

Článek

Ženevský autosalon, který otevře své brány již příští týden, bude místem premiéry mnoha automobilů. Také tam ovšem uvidíme PAL-V Liberty, „létající auto”, které pochází z Nizozemí. Psali jsme o něm již v minulosti, ovšem nyní máme k dispozici více informací. [celá zpráva]

Nejpřesnější označení je „vírník”. To je druh vzdušného stroje, který je podobný vrtulníku v tom, že má nahoře rotor. Ten ale není poháněn - hnaná je vrtule v zádi a rotor nahoře je roztáčen aerodynamickým prouděním.

Právě on funguje jako „křídla”. Vrtule na zádi stroj na ranveji rozjede, rotor se díky dopřednému pohybu začne točit a Liberty se odlepí od země. Ke startu či přistání tedy potřebuje nějakou ranvej, nemůžete si s ním přistát na zahradě jako s vrtulníkem.

Foto: PAL-V

PAL-V One

V letu máte po levé ruce plyn a pravou rukou držíte knipl. Podle toho, jak ho naklápíte, pohybuje se vírník ve vzduchu. PAL-V Liberty má navíc oproti vrtulníku tu výhodu, že má něco jako tempomat - zapnete ho a stroj letí pořád stejně, pořád rovně.

Když chcete po přistání s Liberty jet jako s normálním autem, schováte ocas, složíte rotor i hnací vrtuli a chopíte se volantu a pedálů. Řízení na silnici není příliš odlišné od řízení normálního auta, jen je v předu pouze jedno kolo. Při zatáčení se Liberty naklání, ne nepodobně motocyklu.

„Je bezpečné, protože je to vírník, u kterého není rotor poháněný, takže funguje jako padák. (...) Postavili jsme ho podle předpisů Evropské agentury pro bezpečnost letectví,” říká Robert Dingemanse, šéf firmy PAL-V. Liberty má dva letecké motory; jeden hlavní a jeden záložní, kdyby ten první selhal.

Foto: PAL-V

PAL-V One

Vírník má výhodu ještě v jedné věci - létání v něm je velmi snadné. Podle předpisů je třeba 24 hodin výuky, ovšem podle Dingemanseho je to pro většinu lidí málo - je třeba 30-35 hodin výcviku. Kromě existujících škol létání s vírníkem i sama firma PAL-V připravuje kurzy.

Černý auto-vírník, který vidíme na videu a obrázcích, není produkční vozidlo. Jmenuje se One a je to spíš prototyp - a hlavně důkaz proveditelnosti konceptu. Pro výrobu dostane jméno Liberty a trochu odlišnou kapotáž - a právě Liberty se představí v Ženevě.

Foto: PAL-V

PAL-V Liberty

Pokud čekáte háček, tady je: cena tohoto vírníku je 500 tisíc eur, tedy asi 12,7 miliónu korun. I přes tuhle ohromnou sumu prý výrobce nemá nouzi o zákazníky. Má vzniknout 90 kusů.

Maximální rychlost stroje ve vzduchu je 180 km/h, na silnici to je 170 km/h. Dolet na jednu nádrž je asi 500 kilometrů, což vám bude do práce a zpátky jistě stačit. Jen bude třeba zajistit, aby vám zaměstnavatel nechal na dvorku postavit ranvej.

Výběr článků

Načítám