Hlavní obsah

Pagani odhalilo vrchol modelu Huayra. I na okruhy je moc hlasitý

Koupíte-li si za 68 milionů korun ryze okruhový hypersport Pagani Huayra R, dostanete k němu i speciální tlumič výfuku, který je potřeba k využití některých závodních tratí. Úplně stejně dechberoucí jsou i ostatní parametry.

Foto: Pagani

Pagani Huayra R

Článek

Podobně jako kdysi zonda, i novější huayra dostala absolutně vrcholovou verzi, která nehledí na pravidla a je prostě nejlepší, jaká může být. Stalo se tak devět let od odhalení první huayry, ovšem od té doby bylo bezpočet různých specialit. Tahle je jejich korunou.

Začněme tím nejdůležitějším – motorem. Na rozdíl od všech ostatních verzí tohoto modelu má R atmosféricky plněný dvanáctiválec. Ten nepochází z produkčních mercedesů, jako motory ostatních pagani, nýbrž byl vytvořen německou firmou HWA, dceřinou firmou Daimleru specializující se na závodění.

Z šesti litrů objemu dává 850 koní a 750 Nm. Nejvyšší výkon je k mání v rovných 9 tisících otáček a všechny válce mají výfukové potrubí stejné délky, takže třicet šťastlivců, kteří si huayru R koupí, se můžou těšit na neuvěřitelný jekot. Podle Pagani bude R znít jako někdejší formule 1.

Foto: Pagani

Pagani Huayra R

Že je huayra R ryze okruhovým náčiním, je samozřejmé. V sériovém stavu však nebude smět na některé okruhy, na nichž platí 110dB hlukový limit FIA. Pagani ale k vozům dodá tlumiče, které hluk pod tuto hranici stlačí, aby se majitelé mohli projet i na takto regulovaných okruzích.

Motor spolu s převodovkou jsou integrálními součástmi šasi, nejsou montované do karoserie či pomocného rámu na silentbloky, jak je běžné u normálních aut. Závodní je i ona převodovka – je šestistupňová sekvenční a nemá klasické synchronizační kroužky. Místo nich má tzv. dog rings, prstence s velkými zuby mezi ozubenými koly jednotlivých převodů, které se starají o zvolení toho správného převodu.

Výhodou oproti klasické převodovce se synchronizačními kroužky je, že se dá řadit bez použití spojky a podstatně rychleji. Ba co víc, co nejrychlejší pohyb prstence je žádoucí, aby docházelo k co nejmenšímu opotřebení.

Foto: Pagani

Pagani Huayra R

Kromě úchvatného pohonného ústrojí stojí za zmínku také aerodynamika. Obrovské křídlo na zádi a difuzor s žábrami v barvách italské trikolory jsou doplněny o aktivní klapky, které autu pomáhají se stabilitou i přítlakem. Stejně fungují nové kanály k vedení vzduchu k předním brzdám a kolem auta, a také nasávací otvor na střeše s ploutví.

V 320 km/h na vůz působí přítlak rovné tuny. Po stropě by ale jezdit nemohl, jeho suchá hmotnost je 1050 kg, takže provozní odhadujeme někam mezi 1200 a 1300 kg.

Zůstaneme-li venku, vidíme kovaná kola se speciálně vyvinutými slicky Pirelli P Zero, pod nimiž se krčí brzdy s 410mm kotouči vpředu a 390mm vzadu. Na obou koncích auta jsou šestipístkové třmeny. Kola jsou zavěšena pomocí dvojitých lichoběžníků a tlumiče pérování jsou adaptivní.

Foto: Pagani

Pagani Huayra R

Huayra R splňuje bezpečnostní předpisy pro závody ve třídě GT, má ochrannou klec integrovanou do monokoku, šestibodové bezpečnostní pásy a sedadla z ohnivzdorného materiálu.

Zmíněných 30 kusů bude na prodej v ceně od 2,6 milionu eur, tedy 68 milionů korun. V ceně budou kromě auta také pozvánky na speciální okruhové dny po celém světě, kde bude připravena asistence personálu společnosti.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám