Článek
Podobně jako kdysi zonda, i novější huayra dostala absolutně vrcholovou verzi, která nehledí na pravidla a je prostě nejlepší, jaká může být. Stalo se tak devět let od odhalení první huayry, ovšem od té doby bylo bezpočet různých specialit. Tahle je jejich korunou.
Začněme tím nejdůležitějším – motorem. Na rozdíl od všech ostatních verzí tohoto modelu má R atmosféricky plněný dvanáctiválec. Ten nepochází z produkčních mercedesů, jako motory ostatních pagani, nýbrž byl vytvořen německou firmou HWA, dceřinou firmou Daimleru specializující se na závodění.
Z šesti litrů objemu dává 850 koní a 750 Nm. Nejvyšší výkon je k mání v rovných 9 tisících otáček a všechny válce mají výfukové potrubí stejné délky, takže třicet šťastlivců, kteří si huayru R koupí, se můžou těšit na neuvěřitelný jekot. Podle Pagani bude R znít jako někdejší formule 1.
Že je huayra R ryze okruhovým náčiním, je samozřejmé. V sériovém stavu však nebude smět na některé okruhy, na nichž platí 110dB hlukový limit FIA. Pagani ale k vozům dodá tlumiče, které hluk pod tuto hranici stlačí, aby se majitelé mohli projet i na takto regulovaných okruzích.
Motor spolu s převodovkou jsou integrálními součástmi šasi, nejsou montované do karoserie či pomocného rámu na silentbloky, jak je běžné u normálních aut. Závodní je i ona převodovka – je šestistupňová sekvenční a nemá klasické synchronizační kroužky. Místo nich má tzv. dog rings, prstence s velkými zuby mezi ozubenými koly jednotlivých převodů, které se starají o zvolení toho správného převodu.
Výhodou oproti klasické převodovce se synchronizačními kroužky je, že se dá řadit bez použití spojky a podstatně rychleji. Ba co víc, co nejrychlejší pohyb prstence je žádoucí, aby docházelo k co nejmenšímu opotřebení.
Kromě úchvatného pohonného ústrojí stojí za zmínku také aerodynamika. Obrovské křídlo na zádi a difuzor s žábrami v barvách italské trikolory jsou doplněny o aktivní klapky, které autu pomáhají se stabilitou i přítlakem. Stejně fungují nové kanály k vedení vzduchu k předním brzdám a kolem auta, a také nasávací otvor na střeše s ploutví.
V 320 km/h na vůz působí přítlak rovné tuny. Po stropě by ale jezdit nemohl, jeho suchá hmotnost je 1050 kg, takže provozní odhadujeme někam mezi 1200 a 1300 kg.
Zůstaneme-li venku, vidíme kovaná kola se speciálně vyvinutými slicky Pirelli P Zero, pod nimiž se krčí brzdy s 410mm kotouči vpředu a 390mm vzadu. Na obou koncích auta jsou šestipístkové třmeny. Kola jsou zavěšena pomocí dvojitých lichoběžníků a tlumiče pérování jsou adaptivní.
Huayra R splňuje bezpečnostní předpisy pro závody ve třídě GT, má ochrannou klec integrovanou do monokoku, šestibodové bezpečnostní pásy a sedadla z ohnivzdorného materiálu.
Zmíněných 30 kusů bude na prodej v ceně od 2,6 milionu eur, tedy 68 milionů korun. V ceně budou kromě auta také pozvánky na speciální okruhové dny po celém světě, kde bude připravena asistence personálu společnosti.